Peder Mittet, Bente Kvam Kristoffersen, Atle Hommersand og Stine Grønndahl Sesseng deler sine erfarínger med å være med i konkurranser i det offentlige.
Peder Mittet, Bente Kvam Kristoffersen, Atle Hommersand og Stine Grønndahl Sesseng deler sine erfarínger med å være med i konkurranser i det offentlige.

Offentlige anbud: 

– Det er en gjettelek å vite hvor mye man må gjøre for å vinne

Mener det offentlige mangler kompetanse på å kjøpe kommunikasjonstjenester.

Publisert

Som KOM24 skrev om i forrige uke så valgte flere byråer å ikke være med på pitchen til Fagskolen Innlandet.

En runde KOM24 har gjort viser at det er mange byrå som tenker seg om mer enn en gang før de er med på offentlige anbudsrunder. 

– Mangler kompetanse

– Vi opplever innimellom at offentlige anbud er uryddige. Innkjøperene mangler kompetanse på å kjøpe kommunikasjonsjenester, sier styreleder i Nucleus, Atle Hommersand til KOM24.

Han peker på at det er de samme som lager anbud for innkjøp av penner og IT-tjenester er de samme som skal kjøpe inn kommunikasjonstjenester. 

– Det bærer det preg av noen ganger, mener han. 

Hommersand mener at et av problemene er at man ber om ganske mye, men samtidig vektlegger man dem som leverer mer enn man ber om. 

Det opplever han som frustrerende.

– For det er en gjettelek på hvor mye man må gjøre for å vinne, mener han og sier at de har opplevd å bli «trukket» for ting de ikke ba om, men som andre da har levert.

Og i tunge tider er det lett å strekke seg ekstra langt.

– Trenger man arbeid så går man de ekstra skrittene for å sikre seg jobb, sier han.

Bente Kvam Kristoffersen mener det offentlige bør søke råd hos ANFO og Kreativt Forum og at byråene må være konsekvente. 

– Dersom byråene slutter å delta, vil det offentlige bli nødt til å se på sine egne prosesser, sier hun.

– Det skal lite til

Utfordringen er at alle byråene må være enige om å holde samme linja. 

– Det skal lite til for at alt bare fortsetter som før, peker hun på. 

Et problem med offentlige anbud er tidsbruken.

Kvam Kristoffersen peker på at det er veldig mange steg i prosessen fra prekval, til caseoppgaver, presentasjon av case og deretter forhandlinger. 

– Det kan ta mellom seks og ni måneder fra man starter en prosess til man er i mål, så det sier seg selv at dette er omfattende for både byrå og innkjøper, sier hun og peker på at de selv tar mange vurderinger før de hiver seg med på offentlige anbud. 

– Vi er nok mer kritiske til å delta i åpne offentlige anbud enn når vi blir invitert inn til pitcher, sier hun.

Peder Mittet i Publicis er også frustrert over tidsbruken i det offentlige og mener at fokuset ligger i stor grad på pris og forutsetningene for å få bærekraftig økonomi fra anbud til gjennomført avtaleperiode er – paradoksalt nok – ofte ikke tilstede for byråene.

– Det er virkelig synd at det offentlige ikke er en mer profesjonell kjøper av kommunikasjons-tjenester, det taper både oppdragsgiver, byråer og til syvende og sist samfunnet på, mener han.

Stine Grøndahl Sesseng i TRY Råd sier at ikke kvier seg for å delta i offentlige anbud og peker på at de selv har vunnet flere av dem og jobber godt med dem.

– Ikke helt i mål

– Men på vegne av både bransjen og oss selv så vil det nok være rett å si at vi ikke er helt i mål når det gjelder hva som til tider etterspørres og skal leveres inn, sier hun.

Men hun mener at  både offentlige og private har riktignok blitt langt bedre

– Jeg tror vi har lært mye av hverandre den siste tiden og er på rett vei, sier hun.

Hun drar fram at det er ingen tvil om at offentlige anbud tolker innkjøpsregler ulikt og at det utløser en stor variasjon i kravspesifikasjon. 

– Det krever både erfaring og kompetanse for å kunne definere hva som er gode evalueringskriterier og at dette står i forhold til prosess og potensiell ramme på en avtale, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS