– Vi opplever god medvind i ansettelsesprosessene våre, og har hentet inn den kompetansen vi ser et behov for, sier styreleder i Markedssjefene, Trine Romskoug.

Markedssjefene har ansatt 14 nye konsulenter: Ser et økende behov etter denne rollen

– Mange får et plutselig behov for flere krefter i markedsavdelingen, og da kan vi raskt komme inn å dekke behovet.

Publisert Sist oppdatert

– Sammenlignet med fjerde kvartal i fjor, har vi hatt en økning på 36 prosent i første kvartal, sier styreleder i Markedssjefene, Trine Romskoug, til KOM24.

Så langt i år har konsulentselskapet ansatt 14 nye konsulenter, der 12 av disse er faste ansettelser og de resterende to er studenter.

– Vi opplever god medvind i ansettelsesprosessene våre, og har hentet inn den kompetansen vi ser et behov for. En tydelig og klar tendens er en økende etterspørsel av gode generalister, forteller hun.

Trenger kommersiell forståelse

Særlig én rolle er mer etterspurt enn før.

– Vi får stadig flere oppdrag der det er behov for en interim lederrolle, gjerne en CMO (Chief Marketing Officer) med kommersiell forståelse.

Romskoug tror Markedssjefenes forretningsmodell forbindes med lav risiko og høy fleksibilitet.

– Mange får et plutselig behov for flere krefter i markedsavdelingen, og da kan vi raskt komme inn å dekke behovet.

Ansettelser:

Oslo:

  • Simen Berg, digital markedsfører (fra Lyreco)
  • Helene Hopstock, markedssjef (fra JM Bygg)
  • Martine Gjerløw, digital markedsfører (fra Marketer Technologies)
  • Tina Iversen, Brand Manager (fra COOP)
  • Lucie Johansson, digital markedsfører (fra At Home) (Begynner i mai)
  • Ingeborg Kvamme Skar, markedssjef (fra Thon Eiendom) (Begynner i august)
  • Elise Weltan, designer (fra Flyr)
  • Hannah Brænden (student og deltidsansatt)
  • Øyvind Antonsen (student og deltidsansatt)

Stavanger:

  • Maren Evensmo Jacobsen, markedssjef (fra Nordic Edge)
  • Aleksander Husebø, markedssjef (fra FuelBox)
  • Oliver Karlsen, digital markedsfører (fra Vecora)

Bergen:

  • Geir Håvardstun, markedssjef (fra Porsche)
  • Elise Sannes, digital markedsfører (Fra Metis Skoledrift) (Begynner i mai)

– For oss er det en kombinasjon av selskaper som trenger markedsføringskompetanse, og helt konkrete roller som vi fyller i en bestemt periode. For tiden merker vi en økt pågang til større merkevareprosjekter. I tillegg er pågangen stor både fra nye kunder og eksisterende kunder som forlenger avtalene sine.

Avhengig av erfaring

Likevel vil hun ikke friskmelde markedet.

– Det er fortsatt et utfordrende marked, men vi er ikke engstelige for å ansette folk. Vi ser et tydelig behov for kompetanse og ansetter ut ifra etterspørsel.

Hun beskriver nyansettelsene som en god blanding basert på erfaring.

– Vi er avhengig av å ha godt erfarne konsulenter som umiddelbart kan gå inn å ta en bestemt rolle i et oppdrag. Vi har få som kommer rett fra skolebenken, men flere som ansettes tidlig i karrieren. Vi har tror på at en slik blanding gir et godt og utviklende miljø.

– Ikke det noe vi ønsker

Markedssjefene er til stede i Oslo, Bergen og Stavanger, og er ifølge styrelederen godt rustet for vekst.

– Nyansettelsene er fordelt på alle tre kontorene, slik at det er lagt gode planer for hver enkelt ansettelse med hensyn til onboarding.

I noen tilfeller hender det at utleide konsulenter ansettes hos oppdragsgiver.

– Det er ikke det noe vi ønsker av den enkle grunnen at vi investerer mye i våre ansatte og bruker tid på å bygge gode konsulenter. Men det er klart det skjer og da kan vi ikke gjøre annet enn å ønske dem lykke til.

Markedssjefene hadde en omsetning på 47,5 millioner i 2022, og jobber for tiden med blant andre Lyse Dialog, Handelshøyskolen BI, Amedia, Fjordkraft, NHO, S-banken og Røde Kors.

Det var Kampanje som omtalte saken først.

Powered by Labrador CMS