Eilert Fredlund Bjander er ny innholdsprodusent i OBOS
– Det skulle mye til for å lokke meg vekk.
Eilert Fredlund Bjander (27) er ny innholdsprodusent i boligbyggelaget OBOS.
Han kommer fra NRK, der han har jobbet i to og et halvt år som journalist.
– Det skulle mye til for å lokke meg vekk fra NRK. Det er en fantastisk arbeidsplass, hvor jeg fikk stor frihet og tillit til å lage sakene jeg ville. Jeg er takknemlig for at de turte å satse på meg, et uskrevet blad, og at jeg fikk utvikle meg slik jeg har gjort hos dem, skriver Bjander i en e-post til KOM24.
En mulighet
Han har en bachelorgrad i biologi fra NTNU, i tillegg til en bachelorgrad i journalistikk fra UiB. Bjander har også vært nyhetsjournalist i Bergens Tidende.
– Da jeg etter hvert følte at tiden var inne for å prøve noe nytt, var stillingen hos OBOS en mulighet jeg måtte gripe med begge hender. Som innholdsprodusent og historieforteller i en så stor og respektert bedrift, får jeg teste ut en helt annen form for formidling som fortsatt føles viktig og meningsfull.
Noe av det han gleder seg mest til i sin nye jobb, er mangfoldet av oppgaver.
– Jeg får gjort så mye forskjellig. Jeg skal blant annet produsere innhold til alle OBOS’ ulike kanaler. Jeg elsker å kunne ha en variert arbeidshverdag. Ellers gleder jeg meg stort til å få erfaring fra en del av mediebransjen jeg ikke har så god kjennskap til fra før.
Erfaring
OBOS er en medlemsorganisasjon med over 500 000 medlemmer.
Bjander tror tiden som journalist vil komme godt med i jobben som innholdsprodusent.
– Jeg tar med meg verdifull erfaring innen både målgruppeforståelse og formidlingsteknikker, noe jeg vet OBOS er opptatt av og jobber mye med. Jeg har blant annet erfaring med å komme tett på og formilde nære personhistorier, og tror den kompetansen kan komme godt med hos OBOS.
I NRK jobbet han også mye visuelt, med blant annet grafikker, bilder og videoer. Han håper å ta med det visuelle blikket inn i historiene fra eiendomsverdenen, skriver han.
– Ellers har jeg også redaksjonell erfaring som forhåpentligvis kan bidra til at samarbeidet på kryss av ulike team blir mer sømløst.
Spent
Bjander har stor tro på å formidle historier på en lettbeint og relaterbar måte, og er derfor veldig spent på hvordan det lar seg gjøre innen et boligmarked som kanskje kan virke fjernt for mange.
– Jeg er spent på å se hvordan min litt folkelige tone vil resonnere med publikummet til en mer kommersiell aktør. Den største utfordringen blir nok å klare å skape engasjement og håp med innholdet jeg lager. Som mange kjenner altfor godt på kroppen er det nedgangstider, og med de høye rentene er boligdrømmen gjerne lenger unna enn noen gang. Å bidra til å snu den følelsen med oppløftende, godt innhold blir en stor utfordring.