Lovisa Morling og Kåre Sagård i foodora jubler over at de selger mye mer nå, etter at de la om på hvordan de jobber med markedsføringen sin.

Foodora satser på færre og større kampanjer – får rekordresultater

– Vi har gått fra å være de som løser ting for andre internt hos oss, til å være de som ber om å få ting for å skape kampanjene.

Publisert Sist oppdatert

– Creativity works. Det har vi virkelig sett i november.

Det sier Lovisa Morling, marketing communication manager i foodora til KOM24.

Vi møter henne sammen med Kåre Sagård, interim head of marketing, i samme selskap. 

Foodora har gjort flere større grep på hvordan de jobber med markedsføring de siste månedene og nå opplever de rekordresultater. 

Det skal være stort

Nøkkelen er at de gjør langt færre ting og at størrelsen faktisk betyr noe. 

– Når foodora gjør noe, skal det være stort, sier Morling. 

Det betyr at det er et mindre fokus på sponsorater og andre ting hos foodora. Nå prioriterer de design og budsjettressursene sine inn i de store kampanjene sine. 

Så i stedet for å f or eksempel gjøre fire aktiviteter en måned, gjør de nå bare én aktivitet.

Og resultatene har ikke latt vente på seg. 

Søndag 19. november satte de ny bestillingsrekord. De går ikke ut med konkrete tall, men bekrefter at veksten var på 19 prosent den dagen.

– Samme uke ble den beste bestillingsuken. Det ble ny rekord på antall bestillinger uken etter, men da ble det litt dårligere på søndagen, sier han.

Tallene for november var ikke klare da KOM24 snakket med foodora, men man håpet også å sette ny rekord for én måned.

– Det har vi ikke hatt før

– Vi regner med en vekst på 18 prosent fra samme måned i fjor, forteller Sagård. 

Han sier veksten er omtrent likt fordelt over hele landet. 

Med færre kampanjer å forholde seg til, får de bedre tid til å gjennomføre det hele på et bedre vis. 

– I november har vi fått tid til å sette et budskap som er gjennomtenkt, lokalisert, som treffer nordmenn og vi kan formidle i alle kanaler på et ordentlig sett. Det har vi kanskje ikke hatt før, sier hun.

Prosessen begynte for et år siden der man ønsket at avdelingen skulle ta føringen i marketing internt. 

I stedet for kampanjer på hva andre ønsket og hadde behov for, skulle de ta føringen.

– Vi har gått fra å være de som løser ting for andre internt hos oss, til å være de som ber om å få ting for å skape kampanjene. 

– Mye større

– Det at vi tar eierskap til kampanjene, gjør at vi klarer å skape et tilbud som kundene våre ønsker, sier han.

Den første kampanjen deres med det nye tankesettet kom i oktober, som var første gang de kjørte med å gjøre færre, men større ting. Der tok de selv styringen internt og lagde mye av det kreative internt og hadde hundre prosent styringen.

– Det samme gjorde vi i november, bare mye større, sier han.

Mye av materiellet de bruker blir laget av den europeiske organisasjonen, så er det opp til gjengen i Norge å tweake det og finne lokalisere kommunikasjonen. 

– Om vi får lov til å lokalisere vår kommunikasjon, så fungerer det bedre, sier Morling. 

Sagård sier det er særlig to ting de har gjort som han er stolt over 

– Det ene i november er hvordan vi har fått out of home-en (Out of Home (OOH) i reklamebransjen refererer til enhver form for reklame som når forbrukerne mens de er utenfor hjemmene sine. journ.mrk) til å både ha et veldig bra budskap og ha et tilbud på den. Jeg er og veldig stolt over hvordan vi jobber med CRM hos oss og vi har fokusert mye på å skape en opplevelse for kunden gjennom CRM, som vi tror er veldig god, sier han.

Det betyr at de ønsker å følge kunden fra første bestilling til kunden slutter å bestille hos dem. 

Da skal de nå kunden med relevante budskap og tilbud når de ønsker å ta kontakt med dem. 

– Det kan framstå som noe aggressivt av og til?

– Vi har hatt interne diskusjoner på det, men jeg vil si at jeg ser det fungerer, sier han.

– Når mange av kundene vi ønsker der

De bruker fortsatt mange kanaler, men tar vurderinger for hver måned om hva som fungerer og ikke. 

– Det er lett å hoppe på det som er, men det handler om hva som er effektivt, sier hun og peker på at man må bruke markedsbudsjettet på en smart måte. 

Men Morling er klar på at man kan ikke se bort fra TV som kanal.

– Top of mind drives best av TV og out of home. Mens YouTube og Meta er bra for å bygge awareness, sier hun.

De bruker og TikTok. 

– Vi når mange av de kundene vi ønsker å nå der, sier hun. 

Nå er det snart nytt år og nye muligheter. Planen er å fortsette med det de har gjort i høst, blant annet samarbeidet med reklamebyrået Ring 2.

– Vi må skape budskap som skaper relevans hos norske forbrukere, sier Morling og snakker om relevans. 

– Hva er det folk trenger i november? Vi må skape nærheten til kjøpstilfellet, sier hun. 

Powered by Labrador CMS