– Nedslående at byråer ikke er mer varsomme når de tar på seg kunder med tvilsomt rykte og oppførsel
– Man må kunne stå inne for den aktøren de velger å jobbe med, sier Ketil Raknes.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Strategisk kommunikasjon har ikke innebygd etikk, og det ligger i sakens natur å representere kunden på best mulig måte når man jobber i PR-bransjen, sier Ketil Raknes til KOM24.
Han er instituttleder ved institutt for kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, og har tidligere vært seniorrådgiver i det internasjonale PR-byrået Burson-Marsteller, som fikk mye kritikk for å ha jobbet med militærjuntaen i Argentina og Ceaceuscu-regimet i Romania.
– Til slutt ble det innført en policy om å ikke ha stater som kunder, fordi det fører til så mange utfordringer.
– Stå inne for aktøren
Tar man på seg en kontroversiell kunde, arver man også det kontroversielle rundt denne kunden, mener han.
– Jeg bruker å si til mine studenter som skal jobbe med strategisk kommunikasjon at de må kunne stå inne for den aktøren de velger å jobbe med.
Raknes mener det er en risikosport å ha stater på kundelisten.
– Det fører til at man vikler seg inn i politiske debatter som er krevende.
Geelmuyden Kiese har åpne kundelister, og mandag fikk Vårt Land bekreftet av Managing partner Marit Høvik Hartmann at byrået har Kasakhstan på kundelisten.
– PR-byråene står mellom profitt og etikk. Det er flott at GK er åpne om kundeforholdet, men å få et autoritært regime til å fremstå på best mulig måte er neppe forenlig om et ideal om å jobbe for demokrati og åpenhet, sier Raknes.
I november i fjor lagde GK et 24 sider langt annonsebilag, der det stilles flere spørsmål, blant annet: «Hva kan verden lære av Kasakhstan?».
– Det er godt mulig at Kasakhstan er bedre enn sitt rykte, men for de som følger med på nyhetene er det vanskelig å se hva det er, sier Raknes.
Landet har den siste tiden vært preget av store opptøyer. Etter opptøyene ble minst 164 mennesker drept og over 2.000 ble skadd under uroen.
– Kan sette byråene ut av drift
Professor emerita Peggy Simcic Brønn ved Handelshøyskolen BI mener slike kundeforhold som GK har hatt med Kasakhstan og Gambit har i Saudi Arabia ikke bare skader byrået, men bransjen som helhet.
– Det er selvfølgelig nedslående at byråer ikke er mer varsomme når de tar på seg kunder med tvilsomt rykte og oppførsel.
Hun peker på Bell Pottinger-saken i Storbritannia som et godt eksempel på hvorfor byråer bør holde seg unna korrupte, autokratiske regimer.
GK: – Vi har mot og integritet
– GK har de ikke gjort noe forsøk på å skjule sin tilknytning til landet, noe mange selskaper gjør. Likevel i disse tilfellene kan vekten av aksjonærpress, negativ medieoppmerksomhet, klientboikott og oppfattelse til slutt sette disse byråene ut av drift, mener hun.
Marit Høvik Hartmann er managing partner i Geelmuyden Kiese. Hun skriver til KOM24 at GK både har mot og integritet til å gå inn i krevende kommunikasjonsnøtter.
– Det gjør vi åpent og profesjonelt. GK er rådgivere, kundene er aktører, og i tilfellet oppdraget vi hadde for Kasakhstan, var det staten Kasakhstan som hele veien var avsendere av budskapene, og står for dem.
Hartmann forklarer hun at GKs partnerskap til enhver tid vurderer ethvert kundeforhold opp mot selskapets verdier.
– Vi har jobbet åpent. Å ville ekskludere land fra det internasjonale ordskiftet går på tvers av det som har vært den norske dialoglinjen de siste 40 årene. Vi har en grunnleggende tro på dialog, både innad i et land og mellom land.