Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge (t.h.) og Jan-Erik Aalbu, sportssjef hopp.

Kjemper mot klokka for å lande avtaler: – Ingenting er enkelt i dagens marked

Hopp forlenger sponsoravtalen med Toyota, men har fremdeles et stykke igjen for å nå målene sine.

Publisert

– Denne avtalen betyr ganske mye. Den sikrer at vi ikke er usikre på inntektene fra Toyota-avtalen, når de nå har valgt å utløse opsjonen, sier Jan-Erik Aalbu til KOM24.

Mandag kunne den fremdeles ganske ferske hoppsjefen kunngjøre at bilprodusenten forlenger avtalen slik at den nå gjelder ut 2025/26-sesongen. De har også sikret seg opsjon for sesongen 2026/27.

– Det gir oss mer forutsigbarhet. Det har vært brukt mere penger enn man har hatt inntekter de siste årene, men nå kan vi vise Skiforbundet at vi jobber for å få inn nok penger, sier Aalbu.

Utfordrende

I august fikk de også inn Bildeler.no som sponsor. Dette gjorde blant annet at hopperne selv slapp å betale egenandel for å være med på landslaget.

I tillegg fikk de godkjent budsjettet sitt av skistyret.

VG skriver at hopp trenger 2,5 millioner «friske» sponsorkroner i løpet av høsten.

– Jeg har ikke lyst til å gå ut med summer og sånt. Vi rapporterer fortløpende til Skiforbundet. Men ting tar mer tid enn man setter pris på, det kan jeg si. Har man et møte med en mulig samarbeidspartner på mandag, så er ikke kontrakten underskrevet på tirsdag. Så vi må ha litt tålmodighet, sier hoppsjefen.

Klokka tikker stadig mot Ski-VM i Trondheim, som starter i slutten av februar neste år.

Aalbu legger ikke skjul på at de ønsker seg en ny hovedsponsor før VM på hjemmebane. På spørsmål om mesterskapet gjør sponsor-jobben enklere, svarer han følgende:

– Ingenting er enkelt i dagens marked, og veldig mye handler om timing. Noen kan for eksempel si at de har lyst til å gå inn på sponsorsiden, men så sitter de på en utgående avtale et annet sted. Og pengene sitter lenger inne generelt.

Aalbu har flere års erfaring på området, og har blant annet vært kommersiell sjef i Norges Håndballforbund. Ting er ikke slik de pleide å være, mener han.

– For 20 år siden var det en annen situasjon. Ting har blitt dyrere og mange opplever dårligere tider økonomisk. Men jeg har tidligere vært i møter der jeg føler at jeg tigger penger. Slik er det ikke nå. Nå synes jeg at jeg har et godt produkt å selge inn.

Jo tidligere, jo bedre

Hopp har ikke hatt noen hovedsponsor siden LO trakk seg ut i januar 2023. 

Etter det har grenen slitt med å få inn nok inntekter, i tillegg til flere saker i mediene om interne krangler og konflikter.

Aalbu har troen på at de skal få inn en ny hovedsponsor før VM, men er ikke sikker på noe som helst.

– Vi må helst få det til så fort som mulig. Men man må få en avtale som gjelder for en del år framover, og til den rette prisen.

– Hvilke konsekvenser får det dersom dere ikke klarer det før VM i Trondheim?

– Det er vanskelig å si akkurat nå. Går det ikke, må vi sette oss ned og se på hva vi mangler for å drive som før, avslutter sjefen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS