Til venstre: Thomas Harstad, markedssjef i Brettforbundet. Til høyre en flyvende Marcus Kleveland.

Markedssjefen er tydelig: – Ikke lenger nok å være god i idretten sin

Thomas Harstad mener det har skjedd store forandringer som gjør at idrettsutøvere er nødt til å henge med for å bli attraktive for sponsorer.

Publisert

– Store profiler er helt avgjørende for å bli et attraktivt sponsorobjekt. Uten dem havner man nederst i et svært badekar fullt av støy. Sånn er det i en stadig mer digital og global verden, sier Thomas Harstad til KOM24.

Han er markedssjef i Brettforbundet, som representerer idrettene snowboard, skateboard og surfing i Norge.

De jobber svært tett med utøverne for å få maksimalt ut av oppmerksomheten de får, blant annet i sosiale medier.

– De er nødt til å gjøre seg relevante for et bredere publikum, og ikke bare de som liker sporten fra før. Spesielt nå, når alt er spredt på ulike kanaler. Før i tiden gikk jo det meste gratis på NRK.

Jobbet lenge

Den siste tiden har både Skiforbundet, Fotballforbundet og Friidrettsforbundet mistet store sponsorer.

For Skiforbundets del har flere ment at krisen delvis skyldes en mangel på store profiler.

Samtidig mener en av verdens største langrennsløpere, Therese Johaug, at kollegene bør dele mer av seg selv i sosiale plattformer.

I Brettforbundet har de jobbet målrettet med nettopp det i åtte år, forteller Harstad. Han trekker fram snowboardkjører Marcus Kleveland, som har 814 000 følgere på Instagram, som eksempel.

– Marcus legger ut mye som handler om snowboard, men også andre ting. Musikk, gaming og fra ulike turer han er på. Han appellerer til langt flere enn bare de som liker snowboard.

Og selv om Kleveland har full kontroll på sine egne kanaler, jobber de sammen for å måle effekten av det han legger ut og oppmerksomheten og seertallene han får. I tillegg ser de på hvordan forbundet kan tjene på eksponeringen hans.

– Det holder ikke lenger å bare være god i idretten sin. Som utøver må man tenke mer helhetlig dersom man vil bli attraktiv på markedet. Vi har brukt tid på å skape en felles forståelse for det, sier Harstad.

Vil ha verdi

Harstad hadde sin første periode i Brettforbundet mellom 2010 og 2017. I juli i år returnerte han til forbundet etter nesten sju år i Red Bull, der han var sponsorsjef. Red Bull er også en av sponsorene til Marcus Kleveland.

Med erfaring fra begge sider, er ikke Harstad i tvil.

– Idretten må nok bli flinkere til å se ting fra sponsorenes ståsted. De har blitt enda mer opptatt av hva de får igjen for avtalene, og hvordan det kan måles. Det jobbet vi med hver dag i Red Bull, sier han.

Harstad mener også at vi er vitne til noen store strukturelle endringer, som blant annet vil få stor betydning for hvordan idretten og sponsorene jobber sammen framover.

– Jeg mener det uten tvil foregår store endringer i sponsormarkedet. Og da handler det mye om hvem som evner å tilpasse seg. Som utøver betyr det at man må gjøre seg interessant og relevant.

Samtidig skjønner han at det ikke er for alle. Skiløper Heidi Weng var en av dem som svarte på Johaugs oppfordring med å si at hun ikke er typen til å legge ut særlig mye i sosiale medier.

– Det er selvfølgelig helt individuelt hvem som vil gjøre hva. Og det er helt greit. Men da kan man ikke forvente å få en høy markedsverdi bare ved å kunne vise til gode resultater, sier Harstad.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS