Nå logger politiet av X og på Politiloggen. Her er noen av de mest minneverdige og humoristiske Twitter-meldingene fra politiets operasjonssentraler gjennom årene.

Nå sier politiet takk og farvel til X: – Gikk på tilliten

I over et tiår var Twitter en effektiv kommunikasjonskanal for politiet. Med Elon Musks inntog endret alt seg. Nå logger politiet av for godt.

Publisert

Siden september 2011 har du kunnet lese oppdateringer fra politiet på Twitter/X om alt fra dramatiske hendelser som drapssaker og bilulykker, til mer hverdagslige saker som bortkomne katter og stjålne sykler.

Men i dag, etter 13 år, logger politiet av for godt.

Plattformen, som har gjort det mulig for politiet å kommunisere direkte med folk og medier, har blitt for kommersiell og upålitelig. Nå flytter de over til sin egen kanal, Politiloggen.

Fra alvor til humor

Politiets første tweet ble sendt noen måneder etter terrorangrepet 22. juli, med mål om å øke åpenheten rundt operativ informasjon og forbedre informasjonsflyten mellom politiet og innbyggerne.

Bjørn Herland, produkteier for Politiloggen, og Hilde Ebeltoft-Skaugrud, kommunikasjonsdirektør i Politidirektoratet.

– Twitter har vært et effektivt verktøy for å være tilgjengelig, åpne opp og informere raskt, men også for å avlaste operasjonssentralene, som tidligere ble nedringt med spørsmål, forklarer Hilde Ebeltoft-Skaugrud, kommunikasjonsdirektør i Politidirektoratet.

Men hva hjalp det om ingen fulgte politiet på Twitter? Nøkkelen til å få oppmerksomhet ble humor.

Humoren slo så godt an at Kagge Forlag i 2014 ga ut boken «Se opp for rullestol i motgående kjøreretning», med politiets beste twitter-meldinger.

– I starten brukte vi humor for å nå ut. Noen ganger fungerte det veldig bra, andre ganger, tja, ikke like vellykket, sier Ebeltoft-Skaugrud.

Ikke alle forsøk på humor ble like godt mottatt. Politiet landet rundt har blitt kritisert for å spøke om alvorlige hendelser, men i 2018 innførte de retningslinjer for humorbruk på Twitter.

– Politiloggen blir selvsagt saftig, men den blir ikke humoristisk, fortsetter Ebeltoft-Skaugrud.

Musk skapte kaos

Plattformen har fungert lenge som en effektiv kommunikasjonskanal, men etter Elon Musks Twitter-kjøp i 2022, begynte utfordringene å tårne seg opp. 

Brukere, både privatpersoner og offentlige etater, opplevde kontokrasj og restriksjoner på hvor mange meldinger man kunne se hver dag.

– Flere innbyggere kontaktet oss og lurte på hva som skjedde. De fikk plutselig ikke med seg viktige meldinger. Mange synes det var rart at vi måtte bruke en kommersialisert tredjepart for å informere, sier Bjørn Herland, produkteier for Politiloggen.

Med Tesla-eieren ved roret dukket også reklame opp på politiets Twitter-profiler, noe de selv ikke hadde kontroll over.

– Plutselig rullet det inn reklamer vi ikke hadde styring på, som lettkledde damer på Oslopolitiets profil. Det var absolutt ikke noe vi ønsket, forklarer Herland.

Det ble ikke bedre da Musk ville begynne å ta betalt for «blå hake», merket som viser at kontoen er verifisert.

– Nå kunne hvem som helst kjøpe seg verifisering. Det gjorde det vanskeligere for folk å vite om en konto faktisk tilhørte politiet, og det gikk på tilliten til informasjonen som ble delt, sier han.

Full kontroll over dataene

Med Politiloggen har politiet utviklet en løsning som gir dem full kontroll over egne data, uten avhengighet til kommersielle tredjepartsplattformer. 

Nå kan de publisere informasjon direkte på politiet.no og via sin egen app, der innbyggerne kan motta sanntidsvarslinger.

– Dette gir oss en langt mer effektiv krisekommunikasjon. Vi kan sikre at informasjon når ut til alle, uansett om de bruker sosiale medier eller ikke, sier Herland.

Med nærmere 100 000 nedlastinger av Politiloggen-appen er overgangen godt i gang.

– Selv om noen savner oss på Twitter allerede, er flertallet svært fornøyde med den nye løsningen. Vi har full kontroll over informasjonen vi deler, noe som gir både oss og publikum en større trygghet, sier Ebeltoft-Skaugrud.

– Politiloggen gir oss en mer direkte, effektiv og sikker måte å kommunisere på, både i kriser og i hverdagen. Dette er fremtiden for politiets kommunikasjon, avslutter Herland. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS