Kommunikasjonsdirektøren i Coop, Bjørn Takle Friis, slutter etter mye «press og mas».

Kommunikasjons­direktøren i Coop slutter: – Aldri frakoblet

Med 16 år bak seg i dagligvarebransjen, har kommunikasjonsdirektøren i Coop nådd sitt metningspunkt.

Publisert Sist oppdatert

Kommunikasjonsdirektøren i Coop, Bjørn Takle Friis, slutter hos dagligvaregiganten etter mye «press og mas». Det forteller han til KOM24. 

Det var Kampanje som først meldte at Coop-toppen slutter. 

Krevende tider

– Selv om man tilsynelatende har fri på papiret, er man aldri virkelig frakoblet. Dette er budskapet fra Takle Friis, som beskriver perioden som krevende.

Han begynte i ICA og var der i åtte år før han ble med over til Coop etter oppkjøpet. 

Gjennom stillingen som kommunikasjonsdirektør i Coop og i dagligvarebransjen, har det vært flere spesielt utfordrende år. Dette inkluderer perioden med koronapandemien og den økende medieoppmerksomheten rundt prisøkningen og de høyere matvarekostnadene.

– Mye av arbeidet har vært rettet mot krisehåndtering. Pandemien krevde mye oppmerksomhet, og det har også vært omfattende involvering med Konkurransetilsynet angående prisene på dagligvarer.

– I tillegg har politiske spørsmål og kontakt med myndigheter vært en vesentlig del av arbeidet, legger han til. 

En ny start

Ifølge Takle Friis var nå det riktige tidspunktet å begynne på et nytt kapittel i karrieren.

– Da jeg passerte femti, kom tanken om at det var på tide å begynne med noe nytt.

Likevel tok det to år før han hadde mot til å si opp toppstillingen.

– Jeg var pinglete, innrømmer Takle Friis. 

Før sommeren hadde han allerede bestemt seg, og i løpet av sommeren brukte han tiden til å tenke og samtale med den nye konsernsjefen i Coop, Philipp Engedal. Enighet ble oppnådd rett etter ferien, og han avsluttet sitt sin siste arbeidsdag forrige mandag. 

Spennende planer

På spørsmål om fremtidsutsikten, uttrykker han entusiastisk at han ser fram til å ha noen rolige feriedager. Etter det avslører han at planen er å starte opp noe eget sammen med noen venner. 

– Frem til nå har jeg valgt å ikke avsløre så mye om det. Men det er virkelig spennende – og noe helt annet enn dagligvare, forteller han. 

Takle Friis avslører likevel at han ikke forlater kommunikasjonsbransjen.

– Som bergenser føler jeg nesten at det ligger i blodet å jobbe med kommunikasjon. Vi har en tendens til å prate utrettelig, 

– Jeg har faktisk arbeidet med kommunikasjon helt siden jeg begynte i arbeidslivet. Det er tross alt 30 år siden. Den erfaringsbanken jeg har bygget opp gjennom denne perioden, må jeg ta med meg videre, avslutter han. 

Powered by Labrador CMS