Aller siste pris som ble delt ut var Folkets pris. Den var det byråene Cure og Heisenbug som vant for deres Citybox-jobb.

Heisenbug og Cure stikker av med Folkets pris på Kuben

Det var lenge jevnt, men til slutt ble det en klar vinner. 

Publisert Sist oppdatert

(Ørnen, Bergen): – Det er sinnssykt gøy å bli stemt fram av folket. Det er det som betyr noe når vi jobber med design, markedsføring og digitale opplevelser. Det er folket vi vil overbevise, det er folkets meninger som betyr noe.

Det sier en glad Brage Brenna Lund i Cure, til KOM24.

Det er byråene Cure og Heisenbug som står bak kampanjen som ble kåret til Folkets pris under Kuben i Bergen, fredag kveld. 

Jobben de har gjort er for Citybox

Heisenbug design- og teknologiselskap som lager digitale løsninger, mens Cure er digitalbyrå som de siste årene har gått mer vekk fra den tradisjonelle reklamebransjen og gått mer i retning av det digitale.

Vinneren av folkets pris er slik at man selv melder seg på i kategorien, så blir jobbene delt i sosiale medier i SRFs kanaler og folk kan stemme på den jobben man mener skal vinne.

Da har man en måned på seg og stemme. 

Det kom inn et par tusen stemmer til årets kåring og det var lenge veldig jevnt før Citybox rykket ifra den siste dagen. 

– Det som er rått for oss i Heisenbug er at vi for vår del er teknologer. Det at folk har stemt fram en løsning fra Bergen, laget av unge utviklere som er så sinnykt mye mer enn en nettside, sier Håkon Sævig i Heisenbug. 

Han sier de har laget en selfservice-kiosk for Citybox som er plassert flere plasser.

Fredag kveld var sjefen deres på vei til Stockholm og Oslo med nye innsjekkingskiosker som skal ut til folket. De har og laget et e-post og sms-system for Citybox, som er et custom dashboard der de ansatte på Citybox kan gå inn og endre på alt de vil.

Dette er andre året på rad de to byråene, som deler kontorer i Nygårdsgaten i Bergen, vinner Folkets pris på Kuben.

I fjor var det for deres innsjekkingsløsing for DNT. 

I utgangspunktet kjente ikke byråene hverandre, men de ble kjent da Heisenbug startet opp og gjengen i Cure så at byråene utfylte hverandre bra. 

– Hvor viktig er det at selskaper bruker lokal kompetanse?

– Det har mye å si for vår del som vil bygge noe stort i Bergen. Men og at vi små kan også klare å levere bedre brukeropplevelser, design, enn de i Oslo, sier Lund.

Sævig på sin side tror at et selskap som Citybox har tjent mye på å bruke et lokalt selskap.

– Nå har de kunnet komme innom til oss på en torsdagskveld og fortelle hva de vil ha, i stedet for å sende en e-post til utlandet, sier han og fortsetter:

– Vi har løst mye som andre firma har sagt at ikke kan løses. Det er dritkult at Citybox er med på prosjektet, vi har aldri gjort dette før, men vist på kort tid at dette kan vi få til, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS