Her rives Pepsi-reklamen vekk
Ble pålagt å ta ned Pepsi-plakatene i Oslo, og adlød ordre.
Naboene var ikke begeistret, og enkelte følte seg invadert av plakatene. «New look same great taste» sto det på den ene, som var umulig å ikke få øye på dersom man spaserte nedover Ullevålsveien i retning Oslo sentrum.
Ocean Outdoor, byrået som sto bak reklamen, fikk beskjed av Bymiljøetaten om å fjerne plakatene. De fikk sju dagers frist.
– Det er søknadsplikt ved oppsett av slik reklame, og Bymiljøetaten har ikke mottatt en søknad i dette tilfellet. Vår vurdering er at skiltene er trafikkfarlige og må fjernes, og vi vil kontakte reklameeier med forhåndsvarsel om vedtak, sa pressevakt Bård Eion Flaen.
CFO i Ocean Outdoor, Stig Kjos, uttalte at han mener regelverket i Norge er for strengt.
– Norge og Oslo er et restriktivt land når det kommer til utendørsreklame sammenlignet med andre storbyer i Europa og verden. Vi mener skilt og reklameplanen i Oslo er utdatert og ikke nyansert i forhold til beboere og deres atferd, skrev han i en SMS til KOM24.
– Dårlig løst
Cathrine Røsseland, som var blant naboene som uttalte seg kritisk til reklamen, sier nå at hun er glad for at den er fjernet.
– Jeg tenker at det i utgangspunktet er en dårlig løst jobb fra et profesjonelt byrå som driver med utendørsreklame og som selvsagt må være klar over hvilke regler som gjelder i bybildet. Dette setter kunde og merkevare i et dårlig lys.
– Som beboer er jeg glad for at det virker å engasjere seg i nærmiljøet sitt, og at vi ikke er prisgitt de med store penger og store bannere. Det føles godt at det finnes reguleringer som tar vare på visuelt miljø og trivsel for oss som bor i byen, skriver Røsseland i en melding.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no