Medie- og forhandlingsdirektør i Harald Eide-Fredriksen i Dentsu og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen presenterer Mediebarometeret etter årets ni første måneder.
Medie- og forhandlingsdirektør i Harald Eide-Fredriksen i Dentsu og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen presenterer Mediebarometeret etter årets ni første måneder.

Endelig vekst: Medieinvesteringene opp med snaue 4 prosent

Vekst i september. – Men samtidig må vi huske på at september i fjor var en nokså svak måned.

Publisert Sist oppdatert

– Vi registrerer en pen vekst i medieinvesteringene via mediebyråene. Det er gledelig å se at det er positivitet i markedet – og at troen på å investere i reklame i ulike kanaler styrker seg, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Tallenes tale fra Mediebarometeret viser en total medieomsetning på 7,29 milliarder kroner etter årets tre første kvartaler.

Det utgjør en vekst på 3,9 prosent.

Det nye Mediebareometeret inneholder tall fra flere mediebyråer samt fordelt på 22 ulike bransjekategorier.

Medie- og forhandlingsdirektør i dentsu, Harald Eide-Fredriksen, har sett nærmere på nøkkeltallene og situasjonen rundt medieinvesteringene.

 – Vi ser en kraftig og gledelig oppgang i september, men samtidig må vi huske på at september i fjor var en nokså svak måned, pluss at når den siste dagen i måneden faller på en mandag så har vi nok også i år fått med oss noen kampanjer som går inn i oktober. Like fullt ligger vi nå på en akkumulert vekst som er i overkant av det de fleste hadde spådd ved inngangen til året, sier Harald Eide-Fredriksen i Dentsu.

Digitale medier er for lengst blitt den største mediekategorien. Denne kategorien har hatt en oppgang på 4,7 prosent i årets 9 første måneder, nærmere bestemt til 3,26 milliarder kroner.

– Innen digitale medier er det særlig video som er vekstdriveren for tiden. Høy produktutvikling og mer tilgjengelig varelager har ført til en vekst på over 20% hittil i år, sier Eide-Fredriksen.

En annen av prosent-vinnerne i dette medieåret er lyd som består av podcast og radio. Denne kategorien har vokst med 17,1 prosent i år.

– Lydmediene fortsetter en imponerende fremgang. Denne mediegruppen vokste med 16 prosent i fjor, og takter mot en tilsvarende økning også i år. Det er verdt å merke seg at det ikke bare er podcast som drar dette lasset, men at tradisjonell radio – distribuert gjennom DAB og internett – i høyeste grad er med på veksten, utdyper han.

Til nå har Mediebarometeret vist medieomsetning på mediekategorinivå. For aller første gang vil Mediebarometeret også kunne tilby omsetningstall på mediekjøp for de ulike mediekanalene på bransjenivå. Også her vil det bli månedlige tall, og Mediebyråforeningen vil fremover slippe noen nøkkeltall fra de 22 bransjekategoriene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS