Fra venstre: Linda Vela, Christian Bernt, Daniel Eraker og Elisabeth Austheim fra WAL, teamet bak den prisvinnende podkasten «Olivia flytter». Christian Lindvik var også med i teamet, men var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Ble årets merkevarepodkast: – Stor fjær i hatten for WAL

WALs prisvinnende podkast markerer et viktig steg for kommersielle podkaster i merkevarebygging, sier Christian Bernt i WAL.

Publisert Sist oppdatert

Fredag kveld ble «Olivia flytter» kåret til årets merkevarepodkast under Prix Norge.

Podkasten, produsert av WAL i samarbeid med BådeOg for Aktiv Eiendomsmegling, bygger på barneboken med samme navn og har som mål å gjøre flytteprosessen lettere for småbarnsfamilier.

Uventet jubel hjemmefra

Selv om WAL-teamet ikke var til stede på prisutdelingen, var stemningen høy da de fikk nyheten om seieren.

– Vi satt hjemme og fikk SMS-er om at vi hadde vunnet, fordi vi hadde ikke fått noe hint på forhånd. Vi tenkte først «shit, dette var et tøft startfelt», så vi ble litt tatt på senga, forteller Christian Bernt, konsulent i WAL. Han legger til:

– Det ble en slags rar covid-versjon der vi jublet hjemmefra. Best av alt, kunden var strålende fornøyd.

Bernt beskriver prisen som en «stor fjær i hatten» for byrået, som har lang erfaring med lydproduksjoner. Dette prosjektet skilte seg imidlertid ut:

Lyddager 2024. Prix Norge.

– Vi har laget mange lydproduksjoner i form av radio og reklame tidligere, men dette er første gang vi har laget en kommersiell produksjon i dette formatet, forteller Bernt.

Han ser også prisen som et viktig steg mot å anerkjenne kommersielle podkaster som et verdifullt verktøy i merkevarebygging.

– Dette er en fin bro mellom redaksjonelt og kommersielt lydinnhold. Vi ser at stadig flere kommersielle aktører, som Forsvaret og DNB, satser på podkastformatet. Det er derfor flott at det nå finnes en pris som anerkjenner kommersielle lydformater utover tradisjonelle radiospotter, sier Bernt.

Underholdende lytteropplevelse

Juryen berømmet podkasten for sitt kreative format, høye kvalitet og varme lytteropplevelse:

«Årets vinner imponerer med en original idé, høy kvalitet og et kreativt format. Vinneren formidler ikke bare et godt budskap for merkevaren, men byr også på en varm og underholdende lytteropplevelse», lød juryens begrunnelse. 

– Podkasten er basert på innsikt rundt familiesegmentet, som er viktig både for Aktiv Eiendomsmegling og egentlig for alle eiendomsmeglere. Nær halvparten av boligsalgene i Norge involverer familier med barn, forteller Bernt.

I en nasjonal boligbytteundersøkelse gjort av InFact, kommer det fram at én av fire foreldre ikke prioriterer å inkludere barna sine i flytteprosessen. Kun fire prosent av deltakerne i undersøkelsen sier at de prioriterer å forberede barna på flyttingen.

Dette fører ofte til at barna blir en del av flyttelasset, i stedet for å være en aktiv del av prosessen. For barna kan dette gjøre flyttingen til en langt tøffere opplevelse enn nødvendig.

– Vi så at det var svært lite barneboklitteratur om flytting, til tross for at det finnes mye litteratur om andre store livshendelser, som familieforøkelse og overganger som barnehagestart, sier Bernt.

Gjennom «Olivia flytter» får foreldre et verktøy som både kan leses og lyttes til sammen med barna. Boken og podkasten åpner for samtaler om hvordan barna opplever flyttingen, særlig de yngste, som ofte er mest sårbare for store endringer i hjemmet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS