Herman Mueller Stormyr har bygd opp en reklame- og mediagigant på Skøyen. I helt nye lokaler feirer de ti år, denne uken.

WAL fyller ti år: – Vi har ikke fått noe gratis

Skal feire seg selv en uke til endes i nye lokaler. Men veien for å komme dit har vært lang. 

Publisert

– Vi har jo kanskje alltid vært en outsider av vår egen bransje. Og det tror jeg er fordi at vi som startet WAL kommer fra et retailmarketing miljø. Det ble jo kanskje ikke sett på som spesielt hipt og kult i reklamebransjen.

– I tillegg så har jeg hørt at jeg kan fremstå som en vestkantfyr, og det er jo heller ikke noe på reklamebransjen setter så høyt. 

Det sier Herman Mueller Stormyr, sjef i WAL, til KOM24.

Denne uken fyller byrået ti år. De har nettopp flyttet inn i nye lokaler på Skøyen, de har bikket 80 ansatte og hadde i fjor en byråinntekt som passerte 100 millioner kroner for første gang.

Blitt en maktfaktor

De er blitt en maktfaktor i norsk reklamebransje. Men likevel sier Stormyr at han føler at han ikke er helt inne i den innerste ringen i reklamebransjen.

– Hva synes du om det da?

– Nei, det gjør meg ingenting.

– Hva er så feil med ringen?

– Det er ikke noe galt med ringen. Vårt syn på kreativitet er nok ikke så annerledes enn deres. Men vi har nok hatt en filosofi og tanke om at det vi skal bistå med er mer enn reklame, sier han.

Stormyr sier at yrket handler om de fire P-ene, pris, produkt, promosjon, plassering.

Han mener og at selv om de nå er i ferd med å bli en norsk reklame- og mediagigant, kan de fortsatt være outsideren i bransjen.

– Jo. Jeg tenker jo at man fortsatt kan være det. Jeg tenker fortsatt at vi er litt annerledes enn de andre.

Det første hele driftsåret, 2015, klarte de å sikre seg en omsetning på 37,5 millioner kroner og en byråinntekt på 21,1 millioner kroner. og siden har bare inntektene skutt i været. 

De har tjent penger hvert eneste år og i 2021 klarte de for første gang å få over 100 millioner kroner i inntekter, da stoppet de på 130,3 millioner kroner. 

Klarte nesten magisk grense

Det året klarte de en byråinntekt på 70,3 millioner kroner og i fjor klarte de nesten å bikke den magiske 100 millioners grensen på byråinntekt, da de endte på 99,9 millioner kroner i byråinntekt.

WALs vei til suksess går via markedsdirektørene.

– Jeg er skråsikker og tror veldig på det å kunne være et miljø som møter markedsdirektørene og markedssjefene, sier han.

Men å komme i den posisjonen der man faktisk gjør det, er ikke alltid like enkel.

– Det er kanskje en av de tingene jeg er mest stolt av. At vi har klart å få tillit hos disse organisasjonene gjennom å jobbe med de over så lang tid, sier han.

Da WAL startet var det som et utspring fra retail marketing-miljøet og da de startet karret de til seg en oppgave, nemlig å få opp prøvingen på en ost.

Da gjorde de noen sampling-eventer og de type tingene. Og så klarte de å få en kampanje som også skulle i media. Og så klarte de å få en kampanje til. 

– Og så til slutt etter tre år så fikk vi vår første merkevarekunde. Vi har ikke fått noen ting gratis. Vi kommer ikke fra en av de store miljøene, vi har måttet kare oss til hver eneste lille brif. Og vi er fortsatt ikke hovne for noen oppgave vi får inn dette huset her. Om det er en bitte liten oppgave eller en stor oppgave, så blir det en møte med dedikasjon og respekt, sier han.

Og Stormyrs filosofi er at hvis du har dedikasjon og teft og gjennom det evner å levere gode resultater, så ser de fleste ikke noe stor grunn til å bytte byrå.

– Men er det krevende å hele tiden ligge litt i forkant av kunden for å skjønne bransjen?

– 100 prosent. Kjempekrevende. For å lykkes med med dette her, så må du jo ha ekstremt passion og lyst, sier han.

Det siste steget i utviklingen kom med den økte satsningen på media i august 2023.

Det skapte store overskrifter da Coop droppet PHD og valgte å gå sammen med WAL for å styrke denne satsingen.

Stormyr sier at ingen MÅ ha et mediebyrå, men sier at når han så utviklingen i markedet de opererer i og han så på hva de alt hadde internt på huset.

Startet rekruttering før de landet Coop

– Vi er et reklamebyrå, men vi har 15 designere og vi har innhold. Så hva er da den neste naturlige ting å levere? Hva er nærmest disse tingene? Jo, det er media, sier han og peker på at de alt hadde tre-fire stykker som jobbet på media. 

I tillegg sjekket han i det stille ut hvilken posisjon WAL hadde, om de var i en posisjon til å tiltrekke seg kompetente ansatte og annonsører.

– Det følte jeg at jeg fikk veldig godt gehør for, sier han.

Selv om det var Coop som var den store nyheten, er Stormyr helt klar på at de hadde startet dette uten dem også.

– Noen av rekrutteringene gjorde vi lenge før vi visste at Coop skulle være med, sier han.

– Men det er klart at det at Coop er med har jo gjort at du raskt kommer på et nivå hvor du har en utrolig sterk og stødig rigg da, sier han.

Alle mediestøyen som oppsto sier han at han ikke tenkte så mye på.

– Jeg hadde nok med å fokusere på hvordan dette skulle bli en suksess, sammen med mine folk. Så det ble noe helt på siden, mens vi satt og skulle levere en god tjeneste i løpet av relativt kort tid, sier han.

Har invitert flere hundre på fest

Men nå er det tid for å feire. Man har ikke noen dato for når WAL ble etablert, men man har etablert uke 35 som den uken og de skal feire hele uken.

Det begynner på mandag med et tilbakeblikk på de ti årene som har vært, på ulike milepæler de har nådd. På tirsdagen skal de ha inspirasjonsforedrag hvor de har invitert utvalgte mennesker for å snakke om dette som påvirker valg og ha fokus på de neste ti årene.

Deretter blir det flere interne arrangement, blant annet skal badeklubben deres ut og bade og på fredagen avslutter de med en storstilt fest hvor hundrevis av mennesker skal feire WAL i deres nye lokaler.

Det er kanskje ikke den kvelden Stormyr gleder seg mest til.

– Jeg er nok en litt mer introvert person enn det folk tror, så jeg kommer nok ikke nødvendigvis til å stå midt i sentrum på den dagen der. Du finner meg nok i et stille hjørne sammen med noen jeg kjenner godt, sier han.

– Nå har det gått ti år, hvor er dere om nye ti år?

– Drivkraften ligger i å klare å påvirke så mye som mulig. Så det å komme i posisjon hos de annonsørene som har lyst til å komme seg opp og fram, det er fortsatt målet. Og jeg opplever at vi nå har en posisjon som er bedre enn noen gang.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS