Fortsatt nedgang for reklamemarkedet
Lydreklame er de eneste som kan vise til vekst til nå i 2024.
– Medieåret 2024 startet svakt som forventet. Det er stor usikkerhet i markedet og det hører vi fra de aller fleste mediekanalene, sier forhandlingsdirektør for GroupM Nexus, Jarle Thalberg.
Torsdag kom tallene som viser at det har vært en tøff start for reklamebransjen i 2024.
Tallene fra Mediebyråforeningen viser at den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er redusert med fire prosent sammenlignet med de to første månedene i fjor.
Digitale medier går tilbake med en prosent, som er en reduksjon i medieomsetning på nærmere seks millioner kroner.
Det er display, søk og video som samlet står for en nedgang på 16 millioner, hvor video har en nedgang på åtte millioner kroner alene. Sosiale medier har derimot en oppgang på sju prosent, som tilsvarer over ti millioner kroner.
TV-omsetningen har en tilbakegang på hele 8,2 prosent og som tilsvarer omtrent 46 millioner sammenlignet med samme periode 2023.
– Det er nok slik at mange annonsører er litt på vent i forhold til hva de skal bruke av investeringer i 2024. Vi ser at det spesielt går ut over TV som er store investeringer for en annonsør. Digitalt har også en tilbakegang, men mindre enn totalmarkedet. Det mest overraskende med de digitale mediene er at faktisk video går kraftig ned. Det er jo tidlig og her forventer vi vekst utover året, sier Jarle Thalberg.
Fortsetter å øke
Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nærmere 12 millioner fra samme periode i 2023. Det er en oppgang på 14,4 prosent.
Radio har en oppgang 8,5 prosent og utgjør over seks millioner kroner. Podkast viser til nærmest en dobling fra samme periode i fjor på 98,5 prosent, og dette utgjør over fem millioner kroner.
– Vi har sett at radio, og også podkast, har hatt sterke tall i det siste og det viser også de første tall fra Mediebyråforeningen. En vekst på 8,5 prosent for radio er sterkt med tanke på den veksten de hadde i fjor. Podkast har fått god fart og da blir jo prosentveksten ekstrem høy siden det er lite volum, forklarer Thalberg
Flere mediekategorier med nedgang
Utendørsreklame starter året med en nedgang på sju prosent og har en omsetningsnedgang på over sju millioner kroner.
– Noe overraskende er det at utendørs har såpass stor nedgang. Her forventer vi fortsatt en vekst for året. Forklaringen er sammensatt, men skiftet av Sporveiskontrakten kan nok tenkes å ha påvirket tallene noe i perioden, sier Thalberg.
Også kino har en mer forsiktig inngang på året, med en nedgang på 4,8 prosent, som utgjør nærmere 1,4 millioner.
Printmedier og DM fortsetter den negative trenden og omsetningen via disse kanalene er redusert med i underkant av 20 millioner fra samme periode i fjor, hvor DM står for en nedgang på nærmere elleve millioner (ned 14,5 prosent).
– Det at print går videre ned følger den trenden vi har sett i mange år og er helt i tråd med de prognoser vi har. Kino er også ned, men kino er veldig preget at hvilke filmer som går så her vil vi få løft når det er store titler på lerretet da kino normalt vil være tilnærmet fullsolgt, understreker Thalberg.
– Totalt sett så er nedgangen som forventet og vi tror første kvartal blir svakt. Vi tror derimot at vi får en økning utover året så vi er veldig spent hva vi ser når vi går inn i andre kvartal, avslutter Thalberg.