Eirik Sørensen og Caroline Riis i TRY Reklame sikret seg en gull-løve i Cannes mandag, torsdag fikk de to nye vinnersjanser.

POL og TRY med sju nominasjoner i Cannes torsdag

The Trash Collection fortsetter å hanke inn nominasjoner. Pol kan telle fem nominasjoner torsdag, men Cannes er ikke den eneste byen julekysset drar inn nominasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(CANNES): Torsdag kom shortlistene i klassene «Sustainable Development Goals» og «Film», hvor POL og TRY Reklame sikret seg til sammen sju nominasjoner.

Pols «When Harry met Santa» for Posten Norge er nominert i hovedkategorien Film, og i hele fem underkategorier, henholdsvis i «Consumer Services / Business to Business», «Viral film», «Social Behaviour», «Cultural Insight» og «Corporate Purpose & Social Responsibility».

Kundeansvarlig for Posten i Pol, Marius Eriksen sier dette er helt over all forventning.

– Dette er bedre enn man kunne håpe på, det er helt nydelig. Og velfortjent til det kjerneteamet vi har jobbet sammen med i Posten. Det er gøy å lage noe som setter spor, sier Eriksen til KOM24.

Nominert i Cannes og New York

Shortlisten til Film er blant shortlistene som slippes sist i Cannes.

– Det er derfor knyttet store forventninger til den. Og ikke bare i Norge, men i hele verden. Dette er store greier.

Pol har tidligere i Cannes vært shortlistet to ganger for samme kampanje.

– Skulle vi vinne er det fantastisk, men bare det å havne på shortlist er stort. Uansett skal vi feire.

Fem Cannes-nominasjoner i seg selv er en stor prestasjon. Shortlisten ble sluppet torsdag i nitiden, men det var ikke «bare» Cannes som gjorde at torsdag morgen ble ekstra spesiell for Pol, Posten og Eriksen.

– I tillegg fikk vi ti nominasjoner til New York Festivals, så totalt 15 shortlist. Det er vanskelig å ikke smile fra øre til øre i dag.

I tillegg til POLs fem nominasjoner, stiller TRY og IKEA med deres The Trash Collection med to nominasjoner. Eriksen tror tematikken gjør at begge slår an så godt i utlandet.

– Begge har temaer som ikke begrenser seg til Norge, og tar opp noe som angår alle uansett nasjonalitet. Jeg tror det er noe av forklaringen bak alle nominasjonene. Det er veldig positivt at den norske kreative bransjen stikker seg fram på den måten. Jeg har snakket med flere i Cannes som har merket seg filmen, og det gjør meg skikkelig rørt. Da føler vi at vi har truffet godt.

Henger høyt

– Dette er veldig gøy, denne uken fortsetter å gi, sier Caroline Riis i TRY Reklame til KOM24.

The Trash Collection stakk av med to nye nominasjoner i hovedkategorien Film, under «Market Disruption» og i hovedkategorien Sustainable Development under «Responsible Consumption and Production». Der møter de hard konkurranse fra USA, Storbritannia og Italia, for å nevne noen.

When Harry Met Santa sikret seg hele fem nominasjoner i Cannes Lions, torsdag.

– Man kan aldri tenke at det er stor sannsynlighet for å havne på shortlist i Cannes for alt henger så høyt. Men vi tenkte at kampanjen passet inn i Sustainable-kategorien, selv om man aldri vet noe for sikkert fordi det er så mange som sender inn bidrag til Cannes, sier Riis.

Aldri vunnet i film-kategorien

Alle nominasjoner betyr mye, men særlig en filmløve henger ekstra høyt.

– Vi har aldri vunnet i film, så dette vil i så fall bli den første. Det er en grunn til at det er en av de mest populære kategoriene, så dette er veldig stas. Jeg tror alle strekker seg etter en klassisk filmløve, sier hun.

Det betyr at på den femte konkurransedagen i Cannes har Norge nå sikret seg til sammen 25 nominasjoner denne uken, fordelt på TRY Reklame, POL, Anti, Nord DDB og Apriil. Men foreløpig er det bare TRY Reklame som har sikret seg en løve, da de stakk av med Norges 23. gull-løve i kategorien «Print & Publishing» mandag kveld.

Powered by Labrador CMS