YouTube: – Nordmenns elsk for minutt-for-minutt-tv, har nådd langt utenfor våre grenser
Vi så på videoklipp for å føle en nærhet til andre mennesker under pandemien.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Aldri før har verdien av digitale videoklipp vært større for oss. Vi har hatt et enormt behov for å se andre mennesker, og har søkt etter videoer med helt vanlige hverdagslige aktiviteter, forklarer Head of Culture and Trends i You Tube, Kevin Allocca, til KOM24.
I dag begynner årets Cannes Lions - verdens største reklame- og markedsføringsfestival, og i forkant av festivalen skulle Google og YouTube invitert til en brief. I år var briefen, som mye annet digital, og handlet om videotrender under pandemien, og hva som vil dominere i år - The Culture and Trends Report.
– Vi ser et globalt mønster. Mange videoer som trendet, var ikke bare populært i ett land, eller én verdensdel, forteller Allocca, og trekker frem «Lofi Girl», som har blitt sett mer enn 50 millioner ganger.
– Gjennomgående søkte vi etter innhold som ga oss en følelse av å være sammen med andre mennesker, enten om vi studerte, lagde mat eller spiste. Altså helt vanlige ting vi gjør, sier han.
– Vi fikk et nytt felles språk
Amerikaneren er forfatter og IT-konsulent, og han ga ut boken Videocracy i 2018. I tillegg er han Head of Culture and Trends i YouTube, og kjenner til alt som trender i kanalen.
– Video ble nærmest et felles språk for oss i løpet av 2020. Det hjalp oss med å føle en nærhet til andre, et behov som har økt betraktelig under pandemien, og nå står sterkere enn noensinne. Dette er en årsak til at livestrams har blitt veldig populært, sammen med innhold vi enkelt kan relatere oss til.
Allocca mener dette vil være sentralt for selskaper og andre som engasjerer gjennom denne kanalen, å treffe målgruppene med innhold de kjenner seg igjen i, og bryr seg om. Dette er innhold som vil fortsette å prege i enda større grad i fremtiden.
– Følelsen av å være sammen med noen i løpet av hverdagen, har aldri vært viktigere. Slike videoer var populære før pandemien, men har akselerert og virkelig tatt av. Trenden skjøt enorm fart, og ble fremskyndet ytterligere med flere år. Jeg tror det bare var et spørsmål om tid før dette hadde dominert kanalen uansett, sier Allocca.
Trend-sjefen understreker at det samme skjedde med våre digitale kunnskaper, som i løpet av fjoråret gjorde et massivt byks på svært kort tid.
Plukket opp trender fra oss
Trender fra Skandinavia har blitt lagt merke til. Vår elsk for minutt-for-minutt-tv, har nådd langt utenfor våre grenser.
– Sjakk fikk plutselig et helt nytt publikum og format. Bare i India ble sjakk-klipp sett mer enn 330 millioner ganger i løpet av en tidsperiode på ni måneder, og livestreams av spillet ble umåtelig populært. Litt som minutt-for-minutt fra Skandinavia, sier Allocc.
Amerikaneren sier det har vært variasjoner fra land til land hvilke klipp som har blitt mest populære, men vektlegger at vi uansett nasjonalitet har søkt etter de samme type videoene, hvor det viktigste budskapet er at vi står sammen. Memes er ikke noe nytt, men også dette fikk en oppsving i fjor.
– Videomemes ble populære klipp. Særlig memes av svenske og sør-afrikanske helsearbeidere som kastet seg på dansetrenden «Jerusalema Challenge». Disse klippene genererte mer enn 600 millioner visninger.