Vant pitch: Carat skal jobbe med Elkjøp i hele Norden
Kaller det for banebrytende arbeid i hele Norden.
I desember 2023 startet Elkjøp en pitch-prosess for å finne den rette partneren til å håndtere deres omfattende mediebudsjett i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Valget falt nok en gang på Carat og dentsu.
Det melder byrået i en pressemelding.
Denne gangen er partnerskapet bygget på et helt nytt rammeverk, designet for å utfordre og forbedre samarbeidet mellom byrået og selskapet.
Den nye modellen er resultatdrevet, med både risiko og mulige belønninger for dentsu.
– Dette er en inspirerende utfordring for oss. Vi ser på dette som en helt ny form for samarbeid og en ny start med Elkjøp, sier Stian Jansen, Managing Director i dentsu Media & Carat.
Dentsu tar nå på seg et større ansvar for resultatene medieinvesteringene skal skape.
– Vi er stolte av å være en viktig bidragsyter i Elkjøps transformasjon, sier Jansen.
Partnerskapet mellom Elkjøp og Carat strekker seg langt utover tradisjonelle mediestrategier.
Elkjøp har definerte mål og budsjetter, og Carat gis friheten til å justere og allokere midler på tvers av forskjellige mediekanaler for å oppnå de beste resultatene.
Denne tilnærmingen krever dyp gjensidig tillit og et sterkt samarbeid.
Linda Frid Andresen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, er overbevist om at tilliten i den nye modellen vil gi resultater.
– Ved å etablere en resultatdrevet modell, skaper vi en mer dynamisk og responsiv tilnærming til mediekjøp. Samarbeidet er basert på felles mål, sier hun.
Elkjøp har nylig gjennomgått en omfattende restrukturering for å sentralisere beslutningstakingen og sikre en strømlinjeformet strategisk retning.
For å tilpasse seg denne nye strukturen, opererer Carat nå gjennom to nordiske kompetansesentre: media og digital/tech – i tillegg til lokale team.
– Gjennom felles KPI-er og avansert økonometrisk modellering tar vi et betydelig skritt mot datadrevne investeringsstrategier. Dette kombinert med tydelige roller og ansvar i samarbeidet gjør meg trygg på at vi kommer til å gjøre både de riktige tingene, og tingene riktig, i alle våre nordiske markeder, sier Stian Giskeødegård, Nordic Brand & Marketing Director i Elkjøp Nordic AS.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no