KrF-rådgiver bytter ut valgkamp med FN-delegasjonen i Genève
KrFs SoMe-ansvarlige Hedvig Antoinette Halgunset bytter ut valgkampen med FN-jobb i Genève.
Hedvig Antoinette Halgunset, kommunikasjonsrådgiver i KrFs stortingsgruppe med SoMe-ansvar, tar permisjon for å jobbe for den norske FN-delegasjonen i Genève.
– Dette var en mulighet som plutselig åpnet seg, og da var det bare å kaste seg på, sier Halgunset.
I Genève skal hun i seks måneder jobbe på delegasjonens humanitære team, noe hun ser veldig fram til.
– Min primæroppgave blir å få innsikt i hvordan Norges delegasjon til FN fungerer i praksis. Jeg ser dette som en mulighet til å få bredere systemforståelse og innsikt i hvordan verden henger sammen, sier hun.
Permisjon midt i valgåret
Med et viktig stortingsvalg i september innser Halgunset at timingen for permisjonen kan virke spesiell.
– Jeg tror nok ikke KrF var jublende glade med en gang, men de har vært tydelige på at de ansatte skal få utvikle kompetansen sin. Og jeg har vært klar på at jeg kommer tilbake. Det har blitt heiet på at jeg tar inn nye impulser, sier hun.
Partiet har lagt bak seg et turbulent år, med Olaug Bollestads avgang som partileder etter interne konflikter. Dag-Inge Ulstein har fungert som leder siden, og et ekstraordinært landsmøte 25. januar skal formelt velge ny ledelse.
– Selv om det har stormet, har det ikke påvirket arbeidet med sosiale medier så mye. Jobben min har hele tiden vært å få fram KrFs politikk på en tilgjengelig og engasjerende måte, og det har gått sin gang, sier Halgunset.
Advarer om populistfellen
Sosiale medier er en viktig kanal for KrF for å nå ut med partiets politikk, men det byr på flere utfordringer.
– KrFs store utfordring er å formidle våre verdibaserte ideer på en måte som treffer raskt. I sosiale medier er oppmerksomheten kort, og da er det krevende å forklare og komplekse ideer og helhetlige løsninger på 30 sekunder, sier Halgunset.
Hun har derfor måttet prøve og feile for å finne løsninger som fungerer.
– Jeg tester ofte budskapene mine på lillesøsteren min, som er 16 år. Hvis hun forstår dem, fungerer de på sosiale medier, sier hun.
Samtidig advarer Halgunset mot å havne i populistfellen.
– Det er en konkurrerende faktor. Det er lett å lage clickbait, men det fordummer politikken, advarer hun.
KrF girer opp før stortingsvalget
I Halgunsets fravær har KrF styrket kommunikasjonsavdelingen med en satsing på sosiale medier fram mot valget. Ida Marie Bjørge Dyrøy tar over ansvaret for sosiale medier, mens Sylvio Oterhals Carvalho har fått en prosjektstilling for å utforske nye plattformer.
– Jeg har sagt til dem at dette virkelig er verdens beste jobb, sier hun.
Halgunset ser fram til å komme tilbake til jobben i juli, spesielt etter å ha sett resultatene av det hun har jobbet med det siste året.
– Da jeg startet, hadde KrF noen få tusen visninger på videoene sine. Nå får flere over hundre tusen visninger, sier hun.
Videoene hun laget med Bollestad i fjor, har fått stor respons, spesielt en som viste den tidligere partilederen på handletur for å sjekke kostnadene ved å følge «fem om dagen» for en familie på fire. Bollestads sjokk over prisen da hun skulle betale, fikk over en halv million organiske visninger på Facebook.
– Jeg gleder meg til å ta fatt på valgkampen med ny inspirasjon og kunnskap når jeg kommer hjem igjen, avslutter Halgunset.