Beskylder McDonalds og NorgesEnergi for sportsvasking: – De bruker mer penger på å fortelle hva de gjør, enn å faktisk gjøre det
– De dyrker sin egen merkevare, men har ikke tatt regningen for å få være med på det.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Den generelle bekymringen er at man kjøper de gode assosiasjonene som idretten gir ved å sponse. Men når man bruker flerfoldige millioner kroner på en reklamekampanje for å fortelle hva de gjør, men så er realiteten at de ikke bruker så mye som man skaper inntrykk av, da har man solgt inn et inntrykk som er feil.
Det sier Daniel Holmeide Strand, daglig leder i idrettslaget Skeid til KOM24.
Fikk ikke møte McDonald's
Hvem har ikke fått med seg de gode reklamene til McDonalds der de oppfordrer ungdom til å ikke henge på deres sjapper, men heller henge hos sitt lokale idrettslag eller korps?
Reklamene er blitt hyllet i sosiale medier og det er skrevet flere saker som hyller stuntet fra burgergiganten. Men stemmer dette? Erfaringene til to av idrettslagene i Oslo er at dette er mer ord enn handling.
– De forsøker å skape inntrykk av at de er en av Norges største bidragsytere til lokal idrett, det sitter i alle fall jeg igjen med som TV-seer. Jeg opplever at det er en del selskaper som bruker store ressurser på å fortelle om alt de gjør, men misforholdet er for stort, sier han.
Skeid har rundt 1000 fotballspillere i klubben sin og holder til i en bydel med Oslos største andel kommunale boliger, og store sosiale utfordringer og jobber med å inkludere ungdommen i klubben. Som et resultat av kampanjen som McDonalds har kjørt har de prøvd å få burgergiganten med på laget. Men på hovedkontoret ble de avvist med begrunnelsen at der bare sponser de nasjonale ting og av den lokale franchisen fikk de beskjed om at de alt hadde inngått en avtale med en annen klubb.
Strand er opptatt av å understreke at de ikke er sure for at den lokale franchisen har inngått avtale med andre klubber.
– Vi spurte ikke om penger, bare et møte. Men er det greit å bruke flere millioner kroner på en reklamekampanje, når du gjerne bruker 1/10-del av det på sponsing lokalt, spør han.
– Sportsvasking
Strand kaller det sportsvasking.
– De dyrker sin egen merkevare, men har ikke tatt regningen for å få være med på det.
Han mener det er en trist utvikling og mener bedriftene tar en snarvei.
McDonalds bekrefter overfor KOM24 at de ikke har noen nasjonale sponsorater. Franchisetakerne bruker rundt 0,5 – 1 prosent av omsetningen deres på lokale tiltak, som også inkluderer sponsorater.
– Målsetningen med kampanjen er å vise hvordan våre franchisetakere, bak den globale merkevaren, faktisk er lokale aktører som brenner for sitt lokalmiljø. De ser hvordan ungdommen, spesielt i disse tider, ikke har mange nok fritidsalternativer der de bor – være seg idrett, men også korps og andre fritidsaktiviteter, skriver kommunikasjonssjef Veronika Skagestad i en e-post til KOM24.
Skagestad sier at ideen til kampanjen «Ikke heng på McDonald’s» kom til gjennom samtaler med dem som ser ungdommen og deres utfordringer hver dag – nemlig deres franchisetakere.
McDonald's: – Viktig at vi bidrar
– De ser at det er flere som mangler et fritidstilbud der de bor og daglig ser de unge som ikke har noe annet sted å henge enn på McDonald’s, kjøpesenteret eller kiosken, skriver hun.
Hun peker på at dette er en utfordring som ikke er mindre relevant i disse dager.
– Det er viktig at vi, og andre næringsdrivende, bidrar til at ungdom skal ha andre steder å henge. Slik at de opplever mestring, utvikling av sosial kompetanse og trygghet, skriver hun.
Skagestad sier hun mener McDonald's har god dekning for det de sier i kampanjen og avviser påstandene om sportsvasking fra deres side og sier de ikke kommer til å endre noe.
Hun vil ikke fortelle hvor mye McDonalds reklamerer for årlig, men kilder KOM24 har forteller at det er over 50 millioner kroner årlig. I 2018 bestod konsernet av 71 restauranter i Norge, 59 av disse drives av 17 franchisetakere, og de resterende drives av McDonalds selv.
Til sammen omsatte disse restaurantene for over to milliarder kroner i i 2018 og resultatet etter skatt var på 97,2 millioner kroner. Den største restauranten av de alle holder til i Bergen og har over 100 ansatte.
McDonalds kommunikasjonsjef sier hun skjønner Holmeide Strands frustrasjon over at Skeid ikke fikk et møte med de, og sier de gjerne skulle ha støttet med mer.
– Men også våre franchisetakere må gjøre prioriteringer ut ifra budsjettene deres. Franchisetaker i det området, som også har restauranter i Groruddalen, hadde akkurat blitt enig med en annen lokal fotballklubb for jenter og fant ikke rom i budsjettet til å gå inn i noe mer, skriver hun.
Men det er ikke bare McDonalds det blir reagert på. I Vålerenga har de bitt seg merke i reklamen til NorgesEnergi der en ung jente spiller fotball på en mørklagt løkke, som etterhvert blir lyst opp.
– Umoralsk
– Jeg mener det er villedende. Ikke er de sponsor av noe kvinnefotballklubber i Norge og ikke noen klubber på Oslo øst. Og selv om det ikke står Oslo noen plasser, så kobler man det umiddelbart, sier Jens August Dalsegg, som er markeds og mediaansvarlig i Vålerenga fotball.
Han mener det er umoralsk å si at man støtter noe man i praksis ikke gjør.
–De må gjerne sponse håndball eller korps, men ikke fortell historier om at du sponser noe annet, sier han.
Dalsegg, som forteller at de ble kontaktet med spørsmål om de hadde en jente som kunne brukes i reklamen, sier de håper at bedriftene er oppmerksomme på hva de kommuniserer og hva de tar av samfunnsansvar.
– Denne filmen skaper et inntrykk av at de lyser opp hverdagen til denne jenten, men gjør de egentlig det, stiller han spørsmål ved og peker på at så langt han vet er det ingen fotballklubber i Oslo øst som blir sponset av Norgesenergi.
– Vi har ikke lyst til å bli sponset av de som ikke mener det. Jeg tror NorgesEnergi bruker mer penger på filmen enn de faktisk bruker på å sponse kvinnefotball, sier han.
Han reagerer og på McDonalds sine reklamer der de vil ha de unge til å henge i idrettslag og korps.
– Om du tenker sponsing i Norge er det ikke McDonalds du tenker først på, de har ikke legitimitet til å gå brett ut og fortelle hva de gjør i lokalmiljøene, da må det være de store som faktisk monner idretten som gjør det, mener han.
Forstår ikke kritikken fra Vålerenga
I NorgesEnergi har de problemer med å forstå kritikken fra Vålerenga.
– I reklamekampanjen vi har vist i høst og vinter plasserer vi produktet vårt inn i hverdagssammenhenger og viser hvordan strøm lyser opp og gir varme og på den måten skaper god energi. Filmen som viser fotballglede og illustrerer det som kunne vært en hvilken som helst fotballøkke hvor som helst i landet, skriver Geir Arne Gundersen som er markeds- og kommunikasjonssjef i NorgesEnergi til KOM24.
Han skriver at når de lager reklamefilmer er de bevisst det ansvaret de har for å speile det samfunnet de er en del av, og at de leter etter mennesker som på best mulig vis evner å uttrykke det de ønsker å få frem.
– I de tre små filmene som har gått på TV i høst og vinter er det det den gode energien ulike hverdagssituasjoner kan ha, skriver han.
NorgesEnergi bekrefter på spørsmål fra KOM24 at de ikke sponser noen fotballklubber på Oslo Øst. Tidligere har de sponset norsk topphåndball og det norske kvinnelandslaget i håndball. I dag er de blant annet samarbeidspartner med Vipers og Kristiansand Topphåndball i Kristiansand.
– Og vi har ulike avtaler med fotballag som Bryne og Jerv. Vårt samfunnsansvar er knyttet til folkehelse og vi har i den sammenheng allerede etablerte samarbeid i tillegg til flere planlagte aktiviteter, skriver han.