
TikTok-topp til KOM24: – Vi kommer aldri i mål med sikkerhetsarbeidet
TikTok kommer med endringer som skal gjøre det lettere for foreldre å følge med på tenåringers aktivitet på plattformen.
– Med disse endringene ønsker vi å gjøre det enklere å bruke TikTok for familier med tenåringer spesielt. Vi vil være til hjelp for foreldre som ønsker å kontrollere og følge med på hva tenåringene deres gjør på plattformen, sier Valiant Richey til KOM24.
Vi har fått 15 minutter med han på Zoom.
Anledningen er at de TikTok lanserer tre nye funksjoner knyttet til «Family Pairing»-programmet deres. Foreldre med tenåringer skal nå kunne:
- Se hvem tenåringen deres følger, og hvem som følger dem
- Se hvilke personer tenåringen har blokkert
- Sette en tidsgrense som hindrer tenåringer fra å bruke TikTok utover et visst tidspunkt
Mener det ikke vil påvirke annonsører
Richey vil ikke peke på noen spesifikke typer innhold som gjør at de stadig må utvide sikkerhetsprogrammet sitt. Han sier at «Family Pairing» først ble lansert for fem år siden, og at de etterpå har kommet med stadige oppdateringer.
Han understreker at han ikke jobber på annonsørsiden av TikTok, men sier dette på spørsmål om annonsørene og deres muligheter til å nå ut på plattformen vil bli påvirket:
– I 2024 brukte TikTok to milliarder euro på sikkerhet, og dette er en del av den satsingen. Det at vi fortsetter å investere på denne måten, tror jeg annonsører også vil like. Jeg tror de vil få lyst til å investere mer i plattformen når de ser at vi tar dette på alvor.
I Norge har det pågått flere debatter den siste tiden om reklame rettet mot barn, blant annet i sosiale medier.
Samtidig har flere politikere og andre aktører vært svært skeptisk til nettopp TikTok og deres prosedyrer for lagring av informasjon.
For litt over ett år siden, åpnet også TikTok et kontor i Norge.
– Er det spesielt viktig for dere å klargjøre disse sikkerhetstiltakene i Norge, som følge av skepsisen blant for eksempel politikere?
– Disse endringene kommer for alle som bruker TikTok globalt, så de er ikke rettet mot ett bestemt marked. Det er heller ikke viktigere å kommunisere dette ut i noen land sammenlignet med andre, sier Richey.
Ifølge han vil mest sannsynlig ingen av de tre nye tiltakene påvirke algoritmene på plattformen.
Måler resultater
Richey sier at de jobber målrettet og med tall for å se hvilke resultater de ulike tiltakene gir.
– Vi har flere verktøy som gjør at vi kan se om de ulike tiltakene fungerer. Våre tall sier for eksempel at 95 prosent av innholdet som ikke er i tråd med våre regler, blir fjernet før det i det hele tatt blir rapportert av noen.
Ifølge tall fra Ipsos SoMe-tracker, er det 1,42 millioner nordmenn som har konto på TikTok. 58 prosent av nordmenn fra 18 til 29 år bruker appen daglig.
– Hva vil dere si til de som mener at dere fortsatt ikke gjør nok for å sikre unges sikkerhet på plattformen?
– Vi vet veldig godt at vi aldri kommer i mål med sikkerhetsarbeidet. Det er nå over 15 verktøy knyttet til «Family Pairing»-programmet, og vi vil fortsette å jobbe med dette så godt vi kan. Samtidig er det viktig å få budskapet om dette ut. Man kan ha de beste verktøyene, men det hjelper lite om foreldre og andre ikke vet om dem, sier Richey.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no