Tech-giganter, sosiale medier, Snapchat, Meta, Facebook, Instagram, Tiktok.

TikTok-veksten fortsetter – ingen plattformer bruker man mer tid på 

Du vet den følelsen når du er på TikTok og du føler du har skrollet i timevis? Du er ikke aleine om å ha det sånn.

Publisert

Det viser tallene fra IPSOS SoMe-tracker helt klart. 

På ett år er det laget 160 000 nye norske profiler på TikTok og bruken er svært høy. 

Gruser Snap

Den daglige bruken har skutt i været det siste året og har økt fra 19 til 25 prosent av de 1,42 millioner brukerne. Men ikke nok med det, hele 64 prosent av brukerne bruker mer enn en time daglig på app-en.

Men det stopper ikke der. 25 prosent av brukerne bruker minst tre timer om dagen på app-en. Det betyr at 355 000 nordmenn bruker over tre timer daglig på TikTok.

Denne skyhøye bruken er det bare YouTube som kan måle seg med, om man regner i prosent. Der er det 29 prosent av de 2,07 millioner brukerne, som bruker over tre timer om dagen.

Til sammenligning er det «bare» 13 prosent av Snap-brukerne som bruker like lang tid på app-en. Men siden Snap er en langt større app i Norge, med rett over tre millioner kontoer, er det nesten 400 000 nordmenn som bruker over tre timer om dagen på Snap.

Instagram på sin side, som er omtrent like stor som Snap i Norge, har bare ti prosent av brukerne som bruker så lang tid på app-en, altså like over 300 000 brukere. 

Det mest slående med tallene fra IPSOS SoMe-tracker er likevel Metas sterke posisjon i Norge. 

Facebooks død

Det er i år 18 år siden Facebook hadde sitt gigantiske gjennombrudd og de ble allemannseie, og siden da har man spådd Facebooks død.

Men tallene viser en helt annen historie.

Det siste året er det etablert 120 000 nye Facebook-kontoer i Norge og den daglige bruken har faktisk økt fra 65 til 67 prosent. Kanskje enda mer overraskende er det at bruken blant de unge øker også.

I januar 2018 brukt nesten 9 av 10 nordmenn mellom 18 og 29 år Facebook daglig, men siden har bruken stupt, sakte, men sikkert. I desember 2023 var det på all time low med bare 46 prosent i den aldersgruppen som brukte Facebook daglig.

Men ett år seinere har denne bruken økt til 49 prosent daglig. 

Metas grep på deg er stort og 9 av 10 kvinner og 8 av 10 menn har en Facebook-kontor. Tilsvarende tall for Messenger er 8 av 10 kvinner og 7 av 10 menn og det siste året har det blitt laget 50 000 nye Messenger-kontoer i Norge og 3,3 millioner nordmenn har nå en Messengerkonto.

Er du mellom 30 og 49 år er sjansen for at du bruker Messenger daglig høy, nesten 60 prosent i den aldersgruppen gjør det.

Det siste store sosiale mediet som Meta eier er Instagram. Her er det også vekst. 3,08 millioner nordmenn har nå en Insta-konto, det er 220 000 flere enn for ett år siden og nå er de større enn Snap.

Også her er det flest kvinner som har en konto, hele 80 prosent er der. Den daglige bruken har økt fra 43 til 49 prosent og det er vekst i alle aldersgrupper.

Det er de mellom 30 og 39 som er de største brukerne med 66 prosent bruk, men de mellom 18–29 ligger rett bak med 62 prosent daglig bruk.

Snap har lenge kunnet skryte av å være størst blant de eldste, men nå Instagram raskt innpå.

Snap står i ro

I aldersgruppen 60 + har Insta økt fra 26 prosent daglig bruk til 33 prosent. Snap på sin side øker fra 36 til 39 prosent daglig bruk i den aldersgruppen.

Som alle andre opplever Snap en vekst og har nå 3,05 millioner brukere. Det er en vekst på 170 000 brukere på ett år. 

Den daglige bruken står omtrent i ro og har bevegd seg fra 52 til 53 prosent og 73 prosent av de mellom 18 og 29 år bruker Snap daglig og dermed holder de plassen som det mest populære sosiale mediet blant de unge, med klar margin.

Til sammenligning er det 1,42 millioner TikTok-kontoer i Norge og den daglige bruken blant de unge er på 58 prosent.

Andre ting som er verdt å merke seg er at til tross for alle kontroversene rundt Elon Musk og hans oppkjøp av Twitter, nå og kjent som X, så vokser bruken i Norge.

Særlig er det blant de mellom 30 0g 39 at veksten er og nå er det 19 prosent av dem som bruker Twitter/X daglig. Det er etablert 50 000 nye kontoer der siste året og det er 1,2 millioner norske kontoer der. Sammen med YouTube er og X det eneste sosiale mediet der menn er i flertall.

Nordmenn elsker LinkedIn

Mens der X er mest kjent for kontroverser for tiden, er LinkedIn på sin side mest kjent for å være traustere enn traust, med mindre det kommer noen helt ko-ko innlegg.

Likevel strømmer folk til plattformen.

Nå er det 1,51 millioner nordmenn som har en profil der, det er hele 210 000 flere enn for ett år siden. Den største brukergruppen er de mellom 50 og 59, der hele 23 prosent bruker plattformen ukentlig. 

En siste ting som er verdt å merke seg er at bruken av Pinterest går ned, som det eneste sosiale mediet. 110 000 kontoer er borte på et år og nå er det bare 1,08 millioner kontoer der, viser tallene fra Ipsos SoMe-tracker.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS