– Hva mener gen z med fiskestang-emojien?
David Nguyen fra Snap snakket om generasjon Z, og hva som skiller dem fra tidligere generasjoner når det gjelder konsumering av innhold.
(VIKA KINO, OSLO): Under et arrangement i regi av KOM24 var flere bransjemennesker samlet for å snakke om hvordan man kan nå unge målgrupper.
David Nguyen fra Snap var en av dem som inntok scenen. Han hadde bestemt seg for å teste salen i «emoji-språk».
Noe av det som dukket opp på skjermen bak han, var et bilde av fiskestang-emojien. «Hva betyr denne emojien her?» sto det. 🎣
Alternativene var:
A) At noe er «fishy»/mistenkelig
B) En påminnelse om å spise sunt
C) Å få napp på den du har prøvd deg på
D) Å fiske etter kompliment
– Svaret er selvfølgelig det siste, å fiske etter kompliment, sa Nguyen til en noe forfjamset kinosal.
Hensikten med quizen var å teste om kommunikasjonsfolkene og markedsførerne som hørte på, skjønner hvordan de effektivt kan prate med unge mennesker i sosiale medier.
– Generasjon Z har sitt eget språk. De skiller seg også fra forrige generasjon fordi de bruker flere elektroniske enheter samtidig, og fordi de har vokst opp med strømmetjenester som Spotify og Netflix.
Nguyen spurte også salen om de i det hele tatt visste hvilke mennesker som inngår i «generasjon Z»-begrepet.
– De som er født mellom 1997 og 2012, og som er mellom 12 til 27 år nå, er det riktige svaret, sa han.
Han passet naturligvis på å snakke om hvorfor Snap fungerer bra som markedsføringskanal mot unge.
– Det perfekte uttrykket som var i reklamene før, og som fungerte bra for tidligere generasjoner, er ikke like bra lenger. De unge nå er mer opptatt av det ekte og genuine. De tar for eksempel uklare bilder med vilje, sa Nguyen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no