Tydelig beskjed til idrettsprofiler: – Velg spons med omhu
Lasse Gimnes har mange meninger om hvordan idrettsstjerner best kan utnytte sitt merkevare-potensial.
(Carls, Oslo): Tirsdag var Lasse Gimnes på plass på Den store sportsdagen i regi av Medier24.
Gimnes er en erfaren PR-mann, og jobber med flere store idrettsprofiler. Blant annet samarbeider han med både Johannes Høsflot Klæbo og Karsten Warholm.
Gimnes snakket om hvordan profiler i idretten fungerer som både merkevare og sponsorobjekt.
– Jeg skiller mellom tre ulike verdier. Prestasjonsverdi er en ting. Det er treningen og det rent sportslige, som jeg ikke kan noen ting om. Det andre er medieverdi, som blant annet innebærer reklame. Jeg driver med profilverdi, sa Gimnes.
Ulike profiler
Profilverdi handler om markedsverdi, og hvordan utøverne forvalter det. Gimnes trekker fram tre viktige forhold som alle er viktige for utøvers sponsorinntekter og generelle verdi.
– Det ene er kjennskap, og handler om eksponering i egne kanaler og i sosiale og redaksjonelle medier. Det andre er assosiasjoner. Hvilke assosiasjoner har Ola og Kari til for eksempel Klæbo? Dette kjører vi målinger på av og til. Til slutt har du «liking». Hvor godt likt er utøveren?
Her er utøverne forskjellige, og Gimnes har et eksempel.
– Marit Bjørgen var mye bedre likt enn Petter Northug. Marit var veldig forsiktig med hva hun sa, det var ikke Petter. Men Petter hadde en mye høyere profilverdi.
– Velg spons med omhu
Gimnes snakket også om sponsing av idrettsstjerner. Her trakk han fram noen eksempler på sponsorer som har blitt utsatt for kritikk, spesielt fra mediene.
– Velg sponsor med omhu, pleier jeg å si. Du hadde Johaug og Huawei, der det ble litt forskjellige saker. Nammo og hopplandslaget er et annet eksempel, men de tror jeg står sterkere nå enn tidligere. Hopperne hadde også LO. Og jeg kan skjønne at andre aktører ikke nødvendigvis vil være i samme sponsor-pool som politiske organisasjoner som LO og NHO.
For Gimnes består sponsing av idrettsprofiler av tre hoveddeler.
– Det handler om sponsorverdi, eksponering og produkter eller tjenester. De to siste gjelder for profilene som for eksempel har egne klesmerker eller lignende.
Han trekker fram et nytt eksempel fra skiverden.
– Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell på Klæbo og Simen Hegstad Krüger rent sportsmessig. Krüger er også en enormt god skiløper, men på profilverdi er det et hav av forskjell. Der er Klæbo milevis foran, sier han om sin egen profil.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no