Oviya James, Mathias Hansen og Remi Ytterdahl filmer for å få flere til å velge faget Frontend utvikling.

Slik prøver Høyskolen Kristiania å rekruttere flere studenter

Mener video kan lages enkelt og at andre har noe å lære av dem.

Publisert

– Vi vet at mange i målgruppen vi prøver å nå ikke er glade i å lese så mye tekst.

Det sier Petter Lønningen, innholdsansvarlig ved Høyskolen Kristiania til KOM24.

Skolen opplever nå at de har knekt en kode i hvordan de rekrutterer studenter ved hjelp av video.

– Mange kunne ha slappet mer av

– Mange har vært redd for å bruke video for det må se superfresht ut, men det viktige er at det kommuniserer det det skal kommunisere. Det er mange som med fordel kunne ha slappet litt av der ute i bransjen, mener Lønningen.

Høyskolen Kristiania bruker blant annet egne studenter, som er i praksis til å lage filmene. 

De har en liste med oversikt over alle studieretningene som er og lager kort filmer på to-tre minutter, der enten studenter eller studieprogramlederene forteller om studiet.

Tanken er at unge mennesker, som gjerne vil ha innhold på video, da kan få et bedre innblikk i hvordan studiet er, hvem underviser og hva slags sted det er. 

Ting som gjerne ikke er så enkelt å formidle via tekst. 

– Da er det lettere at fagstaben selv filmer eller blir filmet og får forklart med egne ord. De vet og hva søkerene er interessert i å vite, sier han.

Satsingen på video startet de med under pandemien. Da var det mer fokus på at ting skal være fint og perfekt, men da opplevde de at de ikke fikk laget så masse innhold. 

Lønningen peker på at målgruppen har endret sine forbruksvaner og vil ha direkte og mer ufiltrert innhold. 

– Kan koste på oss å være snever

– Om du bruker mye ressurser på videoinnhold kan det i utgangspunktet ikke være snevert, men her spiller det ingen rolle, for det koster ikke så mye krefter å lage det. Dermed kan vi koste på oss å være snever, sier han.

Ofte er det fagstaben selv som filmer eller egne studenter.

– De er nærmere målgruppen enn en 40 år gammel kar i markedsavdelingen, innser han.

Mathias Hansen, Oviya James og Remi Ytterdahl har praksis på Høyskolen Kristiania og har brukt tiden på å blant annet lage videoinnhold til nettsidene.

Da KOM24 lager saken møter vi studentene Oviya James, Mathias Hansen og Remi Ytterdahl ute på opptak.

De er sisteårsstudenter på Digital markedsføring og har praksisplass på skolen.

Når vi møter dem er de ute for å filme en video for faget Frontend utvikling.

– Filmene er på to-tre minutter, men vi filmer ofte lenger, så klipper vi heller bort. Det er bedre med for mye enn for lite, sier Mathias Hansen. 

Han er ute og filmer sammen med Oviya James og Remi Ytterdahl. Gjengen har allerede filmet 10-12 filmer i løpet av praksisperioden sin og har fortsatt mye å gjøre på.

– Det er veldig fint å få litt innsikt på hvordan man driver med filming og redigering innen markedsføring, sier James. 

– Enkelt å oppdatere

Petter Lønningen

Det er deres jobb å booke avtaler, møte de de skal filme og deretter redigere og publisere. 

Ytterdahl sier de har sendt noen spørsmål på forhånd til dem de skal intervjue.

– Så har de fått lov å endre litt, utfra hvordan studiet er, så vi kan få det mer retta, sier han. 

Publikummet de når ut til er relativt lite, men likevel er det midt i målgruppen, som er potensielle studenter på skolen.

Da Høyskolen Kristiana startet med videoer for noen år siden var de veldig lange, de la på musikk, animasjoner og tekst.

– Det fungerte fint, men det tok så lang tid å lage de, sier Lønningen.

Nå bruker de programmet Gobi til å redigere og publisere videoene.

– Det gjør det enklere å bytte ut og oppdatere ting, sier han. 

 

Powered by Labrador CMS