Jubelen står i taket i Bodø etter at de sikret seg kontrakt
– Fantastisk artig.
– Det tok helt av her. Da var det hopping og roping, det var artig.
Det sier Brita Bjørnbakk, daglig leder i byrået Riktig Spor i Bodø, til KOM24
Byrået har sikret seg en rammeavtale for Iris Salten IKS for kommunikasjon- og markedsføringstjenester.
Kontrakten som har en varighet på to år og har to opsjoner på ett år hver.
– Kjempeviktig
Kontrakten har en årlig verdi på en million kroner.
– For oss er dette helt fantastisk artig. Vi gleder oss virkelig til å få lov til å jobbe med den største renovasjonsaktøren i vår region, sier hun.
Iris skal videreutvikle komunikasjonskonseptet og hun sier at dette med miljøaspektet og bærekraft samt den viktige rollen Iris spiller i et samfunn gjør det attraktivt å sikre seg denne kontrakten.
Hun bekrefter at dette blir en stor kunde hos dem.
– Alle sånne rammeavtaler er kjempeviktige for å sikre stabil drift og sørge for at vi kan fortsette å vokse. Så for oss er en sånn kontrakt helt sentral, sier hun.
Byrået har i dag 22 ansatte og det kommer til å være fem faste på teamet som skal jobbe med kontrakten.
Hun melder om et OK fjorår for byrået.
– Det går bra i Bodø, vi jobber godt med de lokale kundene. Det er mye som skjer i Mo i Rana og Narvik og vi har utviklet en del bra kundeforhold i Tromsø som vi jobber med, sier hun.
Tabbe
Det var byrået Deadline som hadde kontrakten fram til Riktig Spor tok over.
En avtale de hadde hatt siden 2017.
– Det var en avtale vi ville beholde, sier byråleder Martin Trovaag til KOM24.
Han sier at Iris er en kunde de har gjort masse kult og morsomt med.
Byrået sørget selv for at de ikke fikk være med å kjempe om kontrakten.
– Det var gjort en knallbra case på dette, så var det en fil som ble lastet opp feil og så var vi ute, sier han.
Trovaag legger ikke skjul på at det er bittert at de ikke sikret seg kontrakten.
– Veldig! Samtidig så er vi veldig fokusert på hvordan vi kan bruke dette og lære av prosessen og bruke det som ekstra motivasjon internt, sier han.
Trovaag mener det er viktig at de som bransjeaktør går ut og forteller om når de har tapt anbud.
– Vi er så flinke til å fortelle om når vi vinner nye anbud og får nye kunder. Vi og bransjen er flinke til å lage et glansbilde, men jeg tenkte faen heller, sier han.
– Hvorfor er det viktig å ikke skape det glansbildet?
– Det er rom for å gjøre feil
– Vi ønsker å framstå som mennesker og en bransje der det er rom for å gjøre feil. Om vi ikke gjør det er vi med og undergraver kreativiteten. For det krever at folk er trygge og tørr å være seg selv, sier han.
Trovaag har troen på at de kan komme styrket ut av dette, selv om de tapte en kontrakt som de har hatt i mange år.
Nå må de i gang med salgsarbeid, som de ikke har hatt særlig behov for å gjøre i selskapets levetid.
– Dette ga oss et spark i ræva på ting vi skulle ha gjort for lenge siden. Vi kommer til å komme styrket ut av dette, sier han og understreker at tapet av kontrakten ikke kommer til å få konsekvenser for byrå eller ansatte.
Deadline har 23 ansatte, der hovedtyngden er likt fordelt mellom Bodø og Vesterålen.
Som KOM24 har skrevet om før hadde byrået er veldig bra 2023.
– Vi har budsjettert ned fra det for i år, sier han.
Han melder om en helt grei start på året og at det er mange som tar seg noen ekstra runder og at beslutningsprosessene tar lengre tid.
– Men det er og flere som har skjønt at i nedgangstider er det viktig å være ekstra synlige, så ordretilgangen er grei, sier han.