Simpleness satser på egne merkevarer: – Kan prøve og feile med høyere risiko
Vekstbyrået står bak merkevarene MYYK og Papaya - utelukker ikke en tredje merkevare i år.
– Ikke mange vet at MYYK startet som et internt prosjekt i Simpleness for tre år siden, sier byråleder Kim Gerhardsen, i en pressemelding.
MYYK er sengetøy som ble lansert høsten 2019, og begynte som et ønske om å sette i gang et faglig utviklingsprosjekt.
– Vi hadde jobbet tett med retail- og netthandelskunder i mange år, og sett hvordan moderne DTC-merkevarer (direct to consumer) hadde begynt å gjøre det stort. Vi hadde mange av ingrediensene som var nødvendige for å bygge sterke merkevarer på digitale flater, så i mangel av den perfekte kunden å gjøre dette for, bestemte vi oss for å skape vår egen kunde.
Ligger bakpå
Ifølge vesktbyrået ble MYYK nylig verdsatt til 85 millioner i sin første emisjon. Og erfaringene kommer til stor nytte for vekstbyråets kunder.
– Det har vært en utrolig lærerik og morsom reise, og i stor grad jobber vi etter læring fra MYYK, og fortsetter å dra nytte av alt vi lærer og eksperimenterer oss frem til på vår egen merkevare.
Nå lanserer Simpleness sin andre selvutviklede merkevare, som har fått navnet Papaya. Og med denne merkevaren ønsker byrået å utvikle helse- og velværeprodukter som er rettet mot kvinner.
– På reiser i utlandet fant jeg mange gode eksempler på merkevarer og produkter som er utviklet og optimalisert for kvinnekroppen. I Norge ligger vi dessverre langt bakpå når det gjelder utvikling av produkter som er spesielt laget for kvinner, sier medgründer og produktutvikler, Sarah Victoria Brusselmans.
Perfekt utviklingsarena
Etter pilotfasen som ble gjennomført høsten 2022, runder Papaya snart 500 abonnenter.
– Egne merkevarer er perfekte utviklingsarenaer for spesialistene våre, og vi kan tillate oss å prøve og feile med høyere risiko. Når vi samtidig har ansvaret for hele bedriftsøkonomien lærer vi oss å være disiplinerte og effektive med tanke på hvordan vi disponerer tiden og midlene våre, sier Gerhardsen.
Og legger til at byrået blir tvunget til å ta hensyn til alle aspekter ved å bygge en vekstbedrift.
– Og det gir oss et helhetlig og realistisk bilde av suksessfaktorene for lønnsom vekst. Dette kommer våre byråkunder til gode. Og hvem vet, kanskje det dukker opp en tredje merkevare i løpet av et året, avslutter byrålederen.