Her er de mest attraktive arbeidsgiverne i bransjen
«Dersom du måtte bytte jobb i dag, hvilken arbeidsgiver er mest attraktiv?», spør Teft.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I år, som i fjor, har Teft undersøkt hvilke arbeidsgivere som er mest attraktive innenfor kommunikasjon, markedsføring og teknologi. Respondentene i «Bransjerapporten» har svart på spørsmålet «Dersom du måtte bytte jobb i dag, hvilken arbeidsgiver er mest attraktiv?».
På topp fem listen finner vi - i likhet som fjoråret - Schibsted, NRK, DNB, Try og Google.
Det er altså lite som tyder på at koronaåret 2020 har påvirket oppfatningen av hvilke arbeidsgivere som er mest attraktive.
Ikke flinke til å markere seg
Try er eneste byrå i bransjen som finnes på listen. Selv om Try beholder sin posisjon blant de mest attraktive arbeidsmiljøene, er det stadig færre som trekker frem konkrete byråmiljøer. Rapporten viser at dette kan tyde på at de største aktørene i byråbransjen er mindre flinke til å markere seg som attraktive arbeidsgivere for respondentene.
Men hva kjennetegner de mest attraktive arbeidsplassene?
Rapporten trekker frem størrelse, synlighet, innovasjon, teknologi og status som viktige nøkkelord som et svar på dette.
Tilstedeværelse i markedet
Fire av de fem selskapene på topplisten er multimilliard-selskaper, noe som kan tyde på at størrelsen til arbeidsgiver har betydning.
Det trekkes også frem at DNB de siste årene har vært flinke til å posisjonere seg i det norske markedet, blant annet ved at selskapets spesialister og ledere fra marked og teknologi vært holdt foredrag og vært eksponerte i foraer for markedskommunikasjon, digital utvikling og omdømmebygging.
I 2016 ville DNB kommet langt under topp 10 på listen nevnes det i rapporten, men de siste to årene troner selskapet helt i toppen.
Dette er til forskjell fra selskaper som Amazon eller Spotify, som også er store og kjente, men som i følge rapporten ikke blir nevnt som attraktive i særlig stor grad - trolig fordi de ikke har noen tilstedeværelse i det norske markedet.
Det trekkes også frem at alle på topp fem listen er flinke til å gjøre seg synlige. «De viser frem folkene sine, og de gir rom for at folk stikker frem hodet som enkeltpersoner, men med firmafargene på drakta», skrives det i rapporten.
Innovasjon og teknologi
Alle selskapene synes å ha en tydelig og offensiv innovasjonsstrategi, i tillegg til at selskapene investerer stort i teknologi.
Det nevnes at Try starter nye selskaper, ansetter teknologer og jobber aktivt for å utfordre tradisjonelle strukturer, i og utenfor egen bransje.
NRK er stødig leverandør av konsepter som overrasker og vinner nye målgrupper, og de investerer i teknologi som gjør deres innholdsunivers tilgjengelig for alle. «I den krevende målgruppen under 25 år er det ingen TV-kanaler i Norge som lykkes bedre», står det i rapporten.
Videre står det også i rapporten at det er enda et kjennetegn som gjelder topp fem-selskapene. Det er at de bruker teknologien for å utfordre sine allerede ledende løsninger.