Byråleder i Elg Siri Platou, designer Samra Avdagic og Performance-rådgiver Jonas Fagerberg, holdt sitt første «Elginar» om TikTok.

– Du har ett sekund til å lykkes med en TikTok

– Alt kan trende og det er plass til absolutt alt og alle, sier Jonas Fagerberg i Elg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På verdensbasis er TikTok den mest nedlastede appen siden 2019, forteller Performance-rådgiver i Elg, Jonas Fagerberg.

Torsdag arrangerte det fargerike SoMe-byrået Elg sitt aller første Elginar, som de kaller det, med tittelen «TikTalk». Et gratis frokostseminar om nettopp TikTok.

For litt over to måneder siden ble TikTok-kontoen @elgoslo laget, og siden har byrået postet 45 TikToks, samtidig som de lærer og tester ut appen som ifølge byråleder Siri Platou er, og kommer til å være brennheit i lang tid fremover.

– Vi er et byrå som må ta vår egen medisin. Vi er relativt ferske når det gjelder TikTok, men vi har lært utrolig mye om denne appen på kort tid.

Alt kan trende

Nylig meldte byrået i Telegrafen i Oslo at de styrket TikTok-kompetansen ytterligere, fordi etterspørselen etter organisk innhold har eksplodert og kundene deres viser ekstrem interesse for kanalen.

– I Norge har appen størst vekst blant de yngste og 41 prosent bruker appen daglig, forteller Fagerberg.

Gjennomsnittstiden for daglig bruk i verden, ligger på 52 minutter, og i Norge er det de under 18 år som står for den høyeste andelen brukere av appen. Hele 64 prosent er innom TikTok på daglig basis, og i neste aldersgruppe mellom 18 og 29 år, utgjør denne andelen 53 prosent.

– TikTok har et enorm potensial for organisk synlighet og det kan være vanskelig å forstå hva som trender. Men det vi har lært er at det ikke finnes grenser for hva som kan trende. Her kan alt trende, og det er plass til absolutt alt og alle.

Likevel kan Fagerberg trekke fram et kriterium som går igjen.

– TikTok trender er et bredt begrep og favner mye. Men ofte kan vi se at flere trender speiler nyhetsbildet. Aktualitet er viktig, men man må huske å være kjapp.

– Aldri slett videoer

For en TikTok trend kan være over i løpet av noen dager.

– Du må ikke nøle med å slenge deg på trender, for de endrer seg lynraskt, sier designer i Elg, Samra Avdagic.

Sammen med Fagerberg er de en del av Elgs TikTok-team, som består av totalt seks personer. Byrået er et renspikket sosiale medier byrå, og spesialiserer seg innen de ulike SoMe-kanalene.

Avdagic oppsummerer hvordan appen fungerer og advarer mot å slette TikToks.

– Aldri slett videoer du har lagt ut – du vet aldri hva som kan gå viralt. «For you» feeden er ikke kronologisk rekkefølge, slik at videoer kan plutselig få bein å gå på etter flere måneder.

Det som havner i feeden er basert på algoritmer som fanger opp innhold som kan passe deg, basert på videoer du har sett på eller vist interesse for tidligere. Det kan derfor oppleves tidkrevende i starten før TikTok har rukket å bli kjent med deg.

– Du kan sitte i timevis å scrolle, men en god huskeregel er at godt innhold alltid blir prioritert, sier Fagerberg.

Alt må skje på ett sekund

Begge forklarer viktigheten av å bestemme seg for hvilken målgruppe du vil nå ut til, og ikke favne for bredt. Når det gjelder videoene er det ulike biblioteker med lyder og musikk, samt filtre og effekter. Det beste tidspunktet for å poste mener de er midt på dagen og ettermiddagen.

– Men dette kan selvfølgelig variere ut ifra hvilken målgruppe du retter deg mot, men vi ser i hvert fall at disse generelle tidspunktene er populære tider når mange bruker appen.

Og husk at du har ett sekund på å fenge brukeren, før de scroller videre.

– Det er derfor mat-tokere viser fram retten de skal lage med en gang. Deretter hvis du velger å se videre, får du se hvordan matretten tilberedes. Men «alt» må skje det første sekundet. Det er i dette lille rommet du har mulighet til å hekte den som ser på, hvis ikke scroller man bare videre til neste, avslutter Fagerberg.

Powered by Labrador CMS