Orkla: – Vi ble overrasket over at det ble en sånn mediestorm
– Tatt helt ut av sammenheng.
– Vi er alltid forberedt på at det kan komme kritikk og at ikke alle er enig i det vi gjør. Det lever vi godt med. Men det var overraskende at det ble så voldsom mediestorm rundt en film som er ment som en parodi på en reklamesjanger og som spiller på humor. Den ble tatt helt ut av sammenheng.
Det skriver kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Norge, Elisabeth Aandstad Ekheim, i en e-post til KOM24.
Det har vært et enormt pressetrykk på Orklas kommunikasjonsavdeling etter at de seint tirsdag kveld valgte å trekke den omstridte reklamen med en svært lettkledd Johannes Høsflot Klæbo, som Anroak står bak.
Reklamen har fått mye oppmerksomhet og de er blitt sammenlignet med pornostjerner og kalt kampanjen overdrevet seksualisert og en advokat mener det er i strid med markedsføringsloven og tirsdag ble altså reklamen trukket.
Etter noen dagers taushet svarer nå Orkla på oppstyret som har vært rundt dem de siste dagene.
– Mange mener mye om det vi gjør, og vi er alltid foreberedt på at det kan komme kritikk. Men her ble filmen tatt helt ut av kontekst, og alt skjedde veldig raskt, svarer hun på spørsmålet om de hadde en plan for hva de skulle gjøre om de fikk motbør på kampanjen.
– Er det feigt å trekke kampanjen så fort?
– Det stemmer ikke at vi trekker hele kampanjen. Vi har stoppet én film som er ett av veldig mange uttak i en Nidar-kampanje der langrennsløperne er sporty og byr på seg, skriver hun.
De har utviklet en rekke reklamefilmer med langrennsløperne i det hun kaller for Nidars lekne reklameunivers, i tillegg til annet materiell.
– Vi har spilt inn over 20 filmer og utviklet mye kampanjemateriell som vi gleder oss til å vise fremover.
– I 2021 gjorde dere noe lignende med Smash-reklamen som òg fikk masse kritikk. Hvorfor skjer dette igjen?
– Det er ikke helt sammenlignbart, for da trakk vi hele reklamekonseptet. Nå stopper vi kun én film av veldig mange uttak, og vi får frem det vi ønsker med resten av kampanjen der langrennsgutta byr på seg selv i Nidars lekne og tøysete reklameunivers.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no