Lasse Gimnes er Klæbos PR-rådgiver.

Enorm pågang for Klæbos PR-rådgiver

Mur av taushet fra Klæbos apparat etter reklame-kaoset. 

Publisert Sist oppdatert

Det har stormet rundt langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo det siste døgnet etter at en reklamefilm med en svært lettkledd langrennsstjerne ble publisert. Seint tirsdag kveld ble det kjent at Orkla valgte å stanse reklamen, som har blitt omtalt som både pornografisk og et potensielt brudd på markedsføringsloven. 

– Det ønsker jeg ikke å si noe om

Det er Lasse Gimnes som er Klæbos PR-rådgiver og han melder om en enorm pågang fra mediene, fra både inn- og utland. 

Men alle som ringer blir møtt av en mur av taushet.

– Vi ønsker ikke å ta del i denne saken. Johannes har nå et veldig fokus på det han skal gjøre i Granåsen. Derfor vil vi ikke si noe mer om den saken, sier Gimnes til KOM24.

– Ødelegger alt dette oppstyret fokuset hans?

– Jeg ønsker ikke å gå inn på den saken der. Men han er godt fokusert.

– Har du vært involvert i noen prosess rundt reklamen?

– Det ønsker jeg ikke å si noe om.

– Hvorfor ikke?

– For jeg har sagt at vi ikke vil gå inn på den saken.

– Hva tenker du om reklamen?

– Det ønsker jeg ikke å si noe om. Jeg har en oppfatning, men jeg ønsker ikke å si noe om det.

– Har dere hatt noen dialog med Orkla?

– Bestemte oss tidlig

– Det ønsker jeg ikke å gå inn på, sier han.

Gimnes sier til KOM24 at de har vært konsekvente i saken.

– Det er ingen som har fått kommentarer fra Johannes eller teamet rundt denne saken. Vi bestemte oss tidlig for at vi ikke ønsket å kommentere noe, sier han.

Han sier det valget ble tatt så fort de merket at det ble en mediesak.

– Det er enormt med forespørsler rettet mot Johannes og vi kan ikke være med på alt, så vi må prioritere litt, sier han.

Selv om det har vært stor pågang, sier Gimnes samtidig at det er ikke den saken som har skapt mest mediepågang med Klæbo, uten at han vil gå inn på hvilken sak det er.

Det ble først omtalt at Klæbo stilte opp i reklamen mandag ettermiddag og litt over ett døgn seinere var reklamen fjernet.

Saken er omtalt i en rekke norske medier, men også i Sverige og Russland er saken omtalt.

Gimnes vil ikke inn på hvor mange henvendelser han har fått det siste døgnet.

– Det nærmer seg VM, det merker vi enormt fra både inn- og utland. Det er mye spørsmål de ønsker svar på. Han legger press på seg selv og det er høye forventninger rundt omkring. Det forstår vi, sier han og fortsetter.

– Vi tåler spørsmål.

– Men dere vil ikke svare på dem?

– Vi svarer på veldig mye vi, sier han.

Snakker med Klæbo daglig

Gimnes sier det handler om å beskytte Klæbo, mens de andre ganger har mer tid.

– Johannes har svart på mye som er utenfor idretten og det kommer mye spørsmål som er utenfor hans core business. For kjernevirksomheten hans er å gå raskest fra start til mål, sier han.

– Hvor ofte er du i kontakt med Klæbo og temaet hans for tiden?

– Jeg snakker med temaet hans flere ganger om per dag og den jeg snakker mest mer manageren hans, faren. (Haakon Klæbo, journ.mrk), sier han.

Gimens sier at de to legger strategien sammen og at de kommuniserer mye rundt det. Og nå har de bestemt seg for at siden det er kort tid til ski-VM i Trondheim, da må det strammes inn.

– De ti dagene i slutten av februar og begynnelsen av mars er de viktigste dagene i karrieren hans, det er større enn OL. Det er VM på hjemmebane, det betyr ekstremt med forespørsler. Samtidig så skal vi tilrettelegge så han kan prestere best mulig og bruker energi på det han skal bruke energien på.

– Tar denne saken unødvendig fokus for han og dere?

– Han skal holde fokus på sin kjernevirksomhet og så skal vi rundt han sørge for at skal klare det. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS