Nå kan du snart betale for å bli verifisert på Facebook og instagram
Som den siste av de store plattformene lanserte også Meta et betalt abonnement søndag.
Med Meta Verified får abonnentene det blå verifiseringsmerket, beskyttelse mot lookalike-kontoer og tilgang til kundeservice.
Mark Zuckerberg lanserte Meta Verified på sin nye Instagram-kanal og på Facebook søndag. Anonnementet koster $11.99 per måned hvis du kjøper det på nett, og $14,99 hvis du kjøper det i en av selskapets mobilapper på iOS eller Android. Det blir tilgjengelig i Australia og New Zealand i løpet av neste uke, og vil rulles ut til flere land etter hvert.
Meta Verified-abonnenter må være minst 18 år og laste opp offentlig godkjent legitimasjon med navn og bilde for å bli verifisert. Hvis en verifisert konto endrer navn, profilbilde eller fødselsdato, må den gjennom verifiseringsprosessen på nytt. Verifiseringen gjelder kun for én konto, så du må tegne eget abonnement på hver konto du har på Facebook og Instagram.
Som abonnent får du det blå verifiseringsmerket og tilgang til kundeservice. Du får også beskyttelse mot at andre kan opprette falske kontoer som utgir seg for å være deg. Du får også tilgang til eksklusive klistremerker til Stories og Reels, og 100 gratis stjerner som kan gis som gaver til kreatører du setter pris på.
- Den nye tjenesten handler om å øke autentisiteten og sikkerheten på tjenestene våre, skriver Zuckerberg i meldingen.
Meta har slitt med fallende inntekter den siste tiden, og sa nylig opp 11 000 ansatte for å redusere kostnadene. Når alle konkurrentene har lansert betalte abonnementer, var det derfor bare et spørsmål om tid før Zuckerberg & co fulgte etter.
Ifølge estimater fra The Information hadde Twitter kun fått 290 000 abonnenter på sitt Twitter Blue abonnement i begynnelsen av februar, mens Snap Inc. meldte at de har passert 2,5 millioner abonnenter på Snapchat+ tidligere denne uken.
Mest suksess med betalt abonnement har LinkedIn, med sine Premium-abonnement. Estimatene varierer noe, men flere kilder anslår at omtrent 39 prosent av LinkedIns brukere betaler for et Premium-abonnement.
For Meta, med nesten tre milliarder aktive brukere på Facebook og én milliard på Instagram, vil selv en liten brøkdel av en prosent konvertering gi inntekter på flere hundre millioner kroner per måned.