MENINGER:
Jeg tror ikke vi kommer til å se én stor gigant som Facebook i fremtiden
«De gigantiske kanalene vi kjenner i dag vil selvfølgelig gjøre sitt for å kvele de små og åpne versjonene, men i det siste har det skjedd en hel rekke endringer som tyder på at disse uavhengige kanalene er kommet for å bli», skriver Katinka Sletten.
Det er egentlig litt rart at de fleste av oss aksepterer hvordan sosiale medier fungerer, i en tidsalder hvor teknologien har blitt så avansert som den er.
Har du noen gang tenkt over hvorfor ikke sosiale medier fungerer mer som en mailadresse? Med det så mener jeg at du ikke kan kontakte samme menneske på tvers av ulike plattformer, ved hjelp av samme brukernavn?
Du tar det jo som en selvfølge at du kan lese en mail på Gmail, selvom den er sendt fra hotmail eller Outlook, så hvorfor i all verden skal du ikke kunne lese en melding som er sendt fra Twitter, på Facebook?
Heldigvis viser det seg at det ikke trenger å være sånn. Faktisk finnes det allerede en hel rekke sosiale medier kanaler som kommuniserer på tvers av hverandre, og med hverandre, problemet er bare at ikke mange nok vet at det eksisterer.
La meg introdusere Fediverse, eller fødiverset på godt norsk. De har ved hjelp av ulike open source løsninger (best kjent som activitypub) skapt muligheten for å lage et helt myriader av små sosiale nettverk, som alle interagerer med hverandre.
Det som er så magisk med disse små og fragmenterte nettverkene, er at de gir makten tilbake til forbrukeren. De som lager seg en bruker inne på en av disse kanalene, kan hoppe over til en annen plattform når de vil, og de kan ta med seg både følgere, likes og poster. Livsfarlig for giganter som Meta, TikTok og Snapchat, med andre ord.
Og kanskje er det også derfor vi ikke har hørt mer om disse små kanalene. Helt enda, i alle fall.
De gigantiske kanalene vi kjenner i dag vil selvfølgelig gjøre sitt for å kvele de små og åpne versjonene, men i det siste har det skjedd en hel rekke endringer som tyder på at disse uavhengige kanalene er kommet for å bli.
I løpet av 2022 skjedde det noe med interessen for Fediverse, og antallet brukere, kommentarer og poster eksploderte. Det førte til at for eksempel Threads (Meta sin versjon av X) har åpnet opp, og blitt en del av Fediverse. Med andre ord kan brukere av Threads per dags dato krysspublisere innleggene sine til andre Fediverse-kanaler, som for eksempel Mastodon.
Det finnes et helt myriader av sosiale medier kanaler og nettverk der ute. Det er små nisje-kanaler, som tar over de store plattformene vi kjenner i dag. Du har Pixelfeed, som er en versjon av Instagram. Peertube er en versjon av Youtube, Funkwhale er en sosial plattform for musikk, og bookwyrm er en sosial plattform for bokelskere. Du har også Misskey, som har blitt en populær mini-blogg-plattform for unge, inspirert av den japanske kawaii-stilen.
Disse små og nisje-pregede kanalene bygger opp under den trenden vi allerede ser hos de yngre generasjonene. De vil ha mer genuin kommunikasjon, basert på sine egne interesser, i et mer lukket forum.
Kort fortalt tror jeg ikke vi kommer til å se én stor gigant som Facebook i fremtiden. Jeg tror vi kommer til å se tusenvis av små kanaler som kommuniserer på kryss og tvers av hverandre, litt sånn som resten av internett og mail fungerer i dag.
Det betyr at det i fremtiden blir enda viktigere for bedrifter å fokusere på genuint innhold. Mangelen på store konserner som putter reklamepenger inn i gigantiske sosiale medier kanaler, kommer til å skape et vakuum.
Merkevarer kommer til å bli enda mer avhengig av å skape godt og verdifullt innhold som snakker til publikummet sitt, slik at de oppnår organisk rekkevidde, på tvers av alle disse plattformene.
———————————————-
En versjon av denne teksten ble først publisert på LinkedIn, og er gjengitt med tillatelse.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.