Fuse ansetter Henrik Staavi som prosjektleder for sport
Får hovedansvaret for å følge opp kunder og rettighetshavere, og sørge for god flyt og gjennomføring i prosjektene som byrået er en del av.
Marius Ramdahl, Managing Director i Fuse, går offensivt ut i 2025, og sier til KOM24 at han er på leting etter folk til flere nøkkelroller i byrået.
En brikke som allerede er på plass, er Henrik Staavi. Han startet i januar i rollen som prosjektleder for sport, og vil ifølge Ramdahl bidra til ytterligere vekst.
– Sport er allerede en betydelig kategori for oss hvor vi blant annet har levert arbeid for Philips med Karsten Warholm, for Pepsi med Caroline Graham Hansen og for Skoda med blant andre Uno X Cycling. Ansettelsen av Henrik er et viktig steg for å øke antall dedikerte sportsressurser hos oss, og vi forventer betydelig vekst i kategorien som står for brorparten av investeringene i sponsormarkedet, sier Ramdahl.
Staavi har utdannelse fra to av de største fotballmarkedene i verden, England og Spania, praktisk erfaring fra Stabæk Fotball, og et stort engasjement for faget.
– Jeg ønsket å bli en del av et selskap i vekst der jeg opplevde at jeg ville komme inn i et miljø hvor jeg kunne lære veldig mye om skjæringspunktet mellom sport og næringsliv. Erfaringene jeg kommer til å få her, og de jeg allerede har fått etter bare tre uker, vet jeg at vil utvide min kunnskap om sponsorater og markedsføring i sport, sier Staavi.
Fuse er et globalt sport- og underholdningsbyrå. Selskapet har kontorer i Storbritannia, Europa, Amerika og Asia, med over 400 ansatte internasjonalt.
På kundelisten er internasjonale kunder som PepsiCo, Vodafone, Nissan og Philips. Fuse har vært til stede i det norske markedet siden 2019.
– Vi er en del av mange prosjekter på vegne av både kommersielle sponsorer og rettighetshavere i sport, som er avhengig av at vi gjør en god jobb. Da gjelder det å levere på øverste hylle slik at alle parter tilfredsstilles. For å klare det må man være strukturert, fremoverlent og tilpasningsdyktig, sier Staavi.
– Før jeg startet i FUSE jobbet jeg i Stabæk Fotball. Der sto klubbens interesser fremst i pannebrasken. Nå gleder jeg meg veldig til å oppleve hvordan det er å sitte på den andre siden av bordet og i mange tilfeller jobbe på sponsors vegne, og med det lære hvordan vi kan utarbeide konsepter som kan treffe deres målgrupper på en kreativ måte med sport som verktøy, legger han til.
Staavi startet med å studere samfunnsøkonomi på UiO i 2019, men fant ut at han ville finne noe som passet han bedre.
– Sport, og da spesielt fotball, har alltid vært min store glede i livet, sier han.
Derfor søkte han seg inn på Football Business & Finance på UCFB i Manchester, en bachelorgrad med fokus på det økonomiske og kommersielle innen fotballen.
Etter dette tok han en MBA i Sports Management ved Real Madrid Graduate School i Madrid.
– Jeg tror denne stillingen passer meg fordi jeg forstår de økonomiske og kommersielle driverne i sportsindustrien. Det mener jeg er viktig både når vi jobber på vegne av rettighetshavere, men også kommersielle aktører som driver sponsing i sport. Hvis man klarer å se begge sider av samarbeidet, og hvilke interesser og interessenter som finnes, tror jeg man har bedre forutsetning for å lykkes med de konseptene man produserer, sier Staavi.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no