Social Media Awards:
Overraskelses-pris til FHI
– FHI har informert på en tillitsvekkende og tydelig måte i sosiale medier under pandemien, sier juryen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mandag ble tolv priser delt ut under Social Media Awards på The Hub i Oslo.
Elleve av kategoriene - og hvem som var de nominerte finalistene - var kjent for publikum på forhånd. Den siste, og tolvte, prisen som ble delt ut var en overraskelse fra juryen.
Årets overraskelse går til Folkehelseinstituttet.
– Tusen takk for pris, og tusen takk til arbeidsplassen vår som tar sosiale medier på alvor, sier FHI ved Ingeborg Ann Hjelle fra scenen.
Hjelle jobber som fagansvarlig for sosiale medier ved Folkehelseinstituttet.
Hun forteller at de per i dag er rundt 20 som jobber med kommunikasjon ved instituttet, der sosiale medier-teamet for øyeblikket består av seks personer.
– Men vi har vært oppe i ti-tolv på det meste under pandemien, forteller hun til KOM24.
– Gått heftig for seg
– Hvordan er det å vinne pris?
– Det er veldig, veldig stas. Vi har stått ekstra på det siste halvannet året og har brukt mye tid på å lage innhold og bemanne kommentarfeltene våre, særlig på Facebook hvor det har gått heftig for seg til tider i løpet av den siste tiden.
– Hva har vært hovedfokuset til FHI når dere har jobbet med strategi og innhold?
– Det aller viktigste har vært å strippe det ned til hva vi faktisk ønsker å formidle. Noen av innleggene har vært kjempelange, på det meste hadde vi en tekst tilsvarende to og en halv A4-side, og det er helt nytt for oss å gå så langt - men da var det spørsmål og svar på det vi hadde oppfattet på forhånd at folk lurte på.
Hun forteller at innlegget besto av mye tekst, og kun en enkel illustrasjon.
– Når det er pandemi, og det er veldig viktig for mange at de får riktig og god informasjon, så er det teksten som det handler om.
Av de viktigste kanalene instituttet har brukt trekker hun frem Facebook og kontoen @folkehelse_ung på Instagram.
– Vi har jobbet aller mest organisk, men har også kjørt betalte kampanjer og annonser på både Snapchat, TikTok, Facebook og Instagram. Alene, men også i tett og godt samarbeid med Helsedirektoratet.
Bemannet 24/7
I juryens begrunnelse av valgvinneren står det at det var en enkel sak å avgjøre hvem som skulle få den ekstra prisen til slutt.
«Juryen vil i år gi en pris til noen som har vært til stor støtte og en kilde til god informasjon, gjennom denne utfordrende koronaperioden. Juryen vil gi sin pris til Folkehelseinstituttet. FHI har informert på en tillitsvekkende og tydelig måte i sosiale medier under pandemien. De har ikke falt for fristelsen til å gjøre innholdet for "tabloid", men vært tro mot sin tone of voice og hatt fokus på faglig kvalitet og trygghet».
Videre står det:
«Sosiale medie-kanalene deres er bemannet 24/7, og de har hatt tett samarbeid med fagpersoner internt for å sikre følgerne kvalitetssikrede svar. Tilbake har FHI fått ros og ris, og konkrete og nyttige innspill – som har resultert i forbedret innhold på deres nettsider, webinarer og informasjonsmateriellmateriell. Gjennom sin tilstedeværelse og gode dialog i kommentarfeltet, har de styrket FHI sin posisjon som en aktør vi stoler på».
– Vi måtte raskt få på plass en vakt-turnus. Flere hender inn og en fordeling av vaktene på dag, kveld og helger. På det meste hadde vi - og det er ikke så lenge siden - ett innlegg der det kom inn over tusen kommentarer på fire timer. Så må det være mange hender som jobber for å få arbeidet unna, sier hun og avslutter:
–Det må mange hender til for å få arbeidet unna og for at vi skal klare å holde oss til strategien vår om å gi alle som spør kvalitetssikrede og gode svar.