Forbrukertilsynet skal se nærmere på markedsføringen som russ, og kommende russ, blir utsatt for fra aktører i russebransjen.

Mener russen blir utsatt for ulovlig markedsføring

Barne- og familiedepartementet har gitt Forbrukertilsynet et oppdrag i 2024 om å prioritere tilsyn med markedsføring og kommersielt press overfor russ.

Publisert

Russefeiring har blitt «big business» for mange aktører. 

De henvender seg til en ung forbrukergruppe, noe som gjør det spesielt viktig at aktørene holder seg innenfor lovverket. 

Forbrukertilsynet jobber blant annet med å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere.

Barne- og familiedepartementet har gitt dem i oppdrag for 2024 å prioritere tilsyn med markedsføring og kommersielt press rettet mot russ.

Problematisk markedsføring

På sine nettsider opplyser Fobrukertilsynet at de allerede har startet vurderingen av kontraktene til utvalgte aktører som leier ut russebusser. 

Etter markedsføringsloven er det forbudt med urimelige vilkår i forbrukerkontrakter.

De ser på balansen mellom partenes rettigheter og plikter, og om kontraktens punkter er utformet på en tilstrekkelig klar måte. 

Tilsynet skal også se nærmere på markedsføringen som russ, og kommende russ, blir utsatt for fra andre aktører i russebransjen. 

Bransjen består blant annet av aktører som driver med klær og utstyr, reiser, arrangementer, profilering, dugnad og musikk.

Et større arbeid pågår

Forbrukertilsynet deltar også i den nasjonale samarbeidsgruppen for «Endret avgangsmarkering 2026».

Gruppen er bredt sammensatt med representanter fra blant annet ungdom, Forbrukerrådet, Helsedirektoratet, Politidirektoratet, Trygg Trafikk og Utdanningsforbundet. 

Dette arbeidet tar for seg mye mer enn det kommersielle presset, men markedskreftene er likevel et viktig tema i denne sammenheng. 

Første møte ble avholdt i februar, med presentasjoner og innspill til det videre arbeidet. Neste møte er planlagt i april, der gruppen skal se nærmere på en strategi og handlingsplan.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS