Kristiania feirer 110 år med bred markering
Kristiania fyller 110 år i 2024. Denne milepælen markeres med en rekke arrangementer og forskningsseminarer gjennom hele året.
Kristiania er en ideell utdanningsinstitusjon som har bidratt til sosial mobilitet i Norge siden 1914.
– Da startet vår grunnlegger Ernst G. Mortensen Norsk Korrespondanseskole (NKS), en brevskole som gjorde utdanning mulig for unge og eldre i bygd og by over hele landet, sier Solfrid Lind, administrerende direktør ved Kristiania.
Misjonen er den samme 110 år senere: å gi utdanning til flest mulig, uansett hvor de bor, til nytte for både individet og samfunnet.
– Til nå har vi hatt over tre millioner studenter, legger Lind til.
Over tre millioner
I dag har Kristiania over 16 000 studenter fordelt på Oslo, Bergen og nettbaserte studier. De har store miljøer innen forskning- og kunstnerisk utviklingsarbeid, og har to doktorgradsprogrammer innen kommunikasjon, ledelse og informasjonsteknologi.
– Vi deltar i flere anerkjente forskningsprosjekter både nasjonalt og internasjonalt, og jobber for å bli Norges første ideelle arbeidslivsuniversitet, sier Lind.
For å markere jubileet, har Kristiania planlagt en rekke arrangementer og aktiviteter.
– Gjennom hele 2024 markerer vi at Kristiania i 110 år har utdannet over tre millioner mennesker, og hatt en betydelig innflytelse på samfunnets utvikling gjennom undervisning, forskning og formidling, sier Lind.
Overordnet mål med jubileumsåret er å feire Kristianias historie samt synliggjøre og øke forståelsen for deres samfunnsoppdrag i samfunnet.
Kristiania feirer alumner som har skapt endring i egne og andres liv, og på deres nettsider kan man bli kjent med 110 studenter og deres historier.
– I tillegg til jubileumsarrangementer for våre egne ansatte, har vi flere arrangementer spesielt for studentene våre, forteller Lind.
Blant disse er gratis kaffe på torsdager, gratis studentmiddager hver måned, konkurranser, og studentgalla i Oslo og Bergen i høst.
– Gjennom hele året arrangerer vi også åpne Kristianiafrokoster med temaer knyttet til vår egen forskning og aktuell samfunnsdebatt, legger Lind til.
Visuell profil til jubileumsår
Jubileumsåret har også en egen visuell profil, skapt av skolens egne studenter gjennom en studentkonkurranse.
Det var grafisk designstudentene Christine Mørland Karlsen og Jørgen Holstad Andersen som stakk av med seieren om å lage en visuell profil til Kristiania 110 år. Elisabeth Bakke-Hareide kom på 2. plass.
Dette var juryens begrunnelse:
– Flere av løsningene lå nær opp til hverandre og viste måter å ta de visuelle elementene i bruk på som juryen likte.
– Basert på kriteriene var det spesielt tre bidrag som skilte seg positivt ut ved at de tydelig og enkelt formidler at Kristiania er 110 år. De harmonerer godt og det er tatt utgangspunkt i de grunnleggende elementene fra Kristianias profil. På denne måten er det skapt et harmonisk og effektivt uttrykk som formidler at Kristiania er 110 år.
– Juryen mener at disse bidragene kan kombineres, og vil kunne gi spennende synergieffekter, sier juryleder og marked- og kommunikasjonsdirektør på Kristiania Stein-Oddvar Evensen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no