LinkedIn-profil Fredrik Fornes hyller Utleiemegler Sør for å kompensere jobbsøkere for casearbeid. Daglig leder Mikal Fjellvang sier tiltaket handler om respekt for kandidatenes tid, mens Marcus Aardal Stensrud, som fikk jobben som markedsfører, mener dette bør bli en bransjestandard.

Fikk betalt under jobbintervjuet: – Burde bli bransjestandard

Betalte jobbsøkere for tiden de brukte på casearbeid under ansettelsen av ny markedsfører – nå høster selskapet ros.

Publisert
Fredrik Fornes

I en bransje der omfattende caseoppgaver ofte er en del av rekrutteringsprosessen, valgte Utleiemegler Sør en ny vri: De betalte kandidatene for tiden de brukte på casearbeidet under ansettelsen av en ny markedsfører.

Nå får selskapet ros, og LinkedIn-profil Fredrik Fornes mener dette sender et viktig signal.

– Det er fantastisk. Flere arbeidsgivere begynner å forstå at rekruttering ikke lenger kan ses på som en audition jobbsøkerne er «heldige» de får lov til å stille opp på, sier Fornes til KOM24. 

– Signaleffekten er enorm

Fornes mener selskapet allerede har fått igjen for investeringen.

– Gjennom fortjent omtale, slik som denne artikkelen, har de tjent inn investeringen – og vel så det – i omdømme og merkevare-effekt, sier han.

Fornes mener arbeidsgivere bør enten lage små caseoppgaver som kan løses i intervjuet – eller kompensere kandidatene.

Det handler om respekt for søkernes tid – og det har Utleiemegler Sør virkelig forstått her, sier han og fortsetter: 

– Pengene skal ikke motivere. De er symbolske. Men signaleffekten er enorm.

– Vise respekt for innsatsen

Å ansette en digital markedsfører krever flere spesifikke ferdigheter – grafisk design, videoredigering og innholdsskaping. 

Daglig leder i Utleiemegler Sør, Mikal Fjellvang.

– Dette er vanskelig å vurdere kun gjennom et intervju, så vi trengte en måte å se hva kandidatene faktisk kunne levere, sier daglig leder i Utleiemegler Sør, Mikal Fjellvang.

Han har erfart at caseoppgaver kan ta mye tid, spesielt når man vil imponere. Ofte bruker man mer tid enn man egentlig vil innrømme overfor arbeidsgiver.

– Når det til slutt bare er én kandidat som får jobben, ønsket vi å vise respekt for innsatsen til de andre kandidatene ved å kompensere dem for tiden de brukte. 

Kandidatene oppga hvor mange timer de brukte og fikk betalt med et digitalt gavekort etter hvor mange timer de hadde brukt på oppgaven.

– Burde bli belønnet

Marcus Aardal Stensrud, som fikk jobben som markedsfører, ble veldig overrasket over tiltaket. 

Marcus Aardal Stensrud

– Jeg har aldri opplevd å få betalt i en ansettelsesprosess, sier han til KOM24.

Det ga han et svært positivt inntrykk av selskapet:

– Man får et helt annet inntrykk av hvordan bedriften er, og det gjør at man får enda mer lyst på jobben, sier han.

Stensrud mener dette bør bli en bransjestandard.

– Dette er uten tvil tidkrevende arbeid som burde bli belønnet. Selv de som ikke kom videre i prosessen, har jo skapt noe bedriften kan ta med seg videre. Da er det helt fair å verdsette arbeidet og belønne søkerne, sier han.

Vil videreføre praksisen

Tilbakemeldingene fra kandidatene har vært svært positive, ifølge Fjellvang. 

– For dem var dette en hyggelig gest som verdsatte tiden de la ned i prosessen, sier han.

Han legger til at de ikke hadde planlagt å dele dette eksternt, men at responsen har vært stor etter Stensruds LinkedIn-innlegg.

– Vi ser at det engasjerer, og vi håper det kan inspirere flere selskaper til å vurdere lignende løsninger, sier Fjellvang.

Utleiemegler Sør vil fortsette med kompensasjon i lignende ansettelser.

– Når vi ansetter eiendomsmeglere, har vi ikke caseoppgaver, men for stillinger som krever det, er det en praksis vi kommer til å fortsette med, avslutter han.

Powered by Labrador CMS