Maarud er blant de første annonsørene på de nye storskjermene på Stortinget T-banestasjon.

JCDecaux ruller ut «verdensnyhet»: – Rett foran nesen på tusenvis av mennesker

Nye storskjermer lyser opp Oslos T-bane.

Publisert

De første reklamene vises nå på de nye storskjermene mellom sporene på Stortinget T-banestasjon. Dette er starten på en større utbygging av et nettverk med totalt 26 skjermer på Oslos travleste sentrumsstasjoner.

Skjermene, som har fått navnet X-track Premium, er på 10 kvadratmeter hver og skal etter planen være tilgjengelige for annonsører fra høsten 2025. Teknologien er tidligere kun brukt i metroen i Madrid og Shanghai.

– Det er derfor fristende å si at JCDecaux med dette bringer en liten «verdensnyhet» til den norske hovedstaden. Store kvalitetsskjermer, rett foran nesen på tusenvis av mennesker, som hver dag venter på T-baneperrongene i Oslo, sier Gisle Holst Roness, Managing Director i JCDecaux Norge, i en pressemelding.

DNB, Maarud, Max, Munch, Vipps og Thon Hotel er blant de første annonsørene på de nye skjermene, og flere er på vei.

– Planene for denne utbyggingen var klare allerede da vi tok over kontrakten med Sporveien Media for litt over ett år siden, men her er det mange hensyn og vurderinger som det har tatt tid å avklare. Samarbeidet med Sporveien har vært veldig godt hele veien, og endelig er vi i gang, fortsetter Roness.

Neste fase i utbyggingen skjer på Jernbanetorget, deretter på Nationaltheatret, før prosjektet avsluttes på nye Majorstuen stasjon etter sommeren 2025. Når nettverket er komplett, vil skjermene kunne nå nær 40 prosent av det totale T-banepublikummet i Oslo.

JCDecaux overtok ansvaret for reklameformidling, drift og vedlikehold av Sporveiens reklameflater i januar 2024. Siden da har selskapet fornyet medietilbudet på flere T-banestasjoner, inkludert Jernbanetorget, Nationaltheatret, Stortinget, Helsfyr, Nydalen og Carl Berner.

– Reisetallene for 2024 har utviklet seg positivt, og inntektene som skapes av at annonsører ønsker å benytte dette reklamenettverket, er veldig viktige i arbeidet med å forbedre det totale kollektivtilbudet i Oslo. Det har vært høy aktivitet det siste året, og vi er veldig fornøyde med resultatet, sier daglig leder i Sporveien Media, Inge Aasen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS