Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl, kampanjeansvarlig i KLP og AI-entusiast, har laget «Linkedfluenceren».

Nå kan hvem som helst bli Linkedfluencer

 Den nye Chat GPT-en skriver LinkedIn-postene dine.

Publisert

Har du også lyst til å uppe LinkedIn-gamet ditt?

Nils Fredrik Wisløff-Hagestøl, kampanjeansvarlig i KLP, har laget «Linkedfluenceren» – en variant i Chat GPT som lar deg lage «fantastiske, stereotypiske og kvalmende» LinkedIn-poster basert på superenkle prompter.

Se video lenger ned i saken.

Den banale hverdagen

Linkedfluenceren ble først og fremst til fordi Wisløff-Hagestøl finner glede i å utforske hva kunstig intelligens kan brukes til – sånn helt konkret. 

– Også for folk som meg, som er mer nysgjerrige enn tekniske. Jeg elsker å se hvordan KI kan være en hjelpende hånd i hverdagen, spesielt når det gjelder å trene opp egne GPT-er for å oppnå gode resultater med kortest mulige prompter – akkurat som med Linkedfluenceren, sier han.

Som så mange andre, har han lagt merke til at LinkedIn har blitt et sted der veldig mange oppdateringer følger en ganske fast mal. 

– Det må liksom være en kætsjy tittel, en kort introduksjon, bullets med emojier, en slags konklusjon eller lærdom, samt noen hashtags. Typisk inneholder innholdet ganske banale ting fra hverdagen, og tvinger ut en slags lærdom av det, sier han og eksemplifiserer: 

– Som at man har spist is på en tirsdag, for så å skrive om viktigheten av å holde hodet kaldt i en krevende hverdag, med hashtags #livsmestring og #ledelse.

Timeprisgenerator for byråmarkedet

Han tenkte en spesialtrent GPT måtte kunne løse dette. Etter litt prøving og feiling, kom han til slutt fram til en GPT som leverte LinkedIn-innlegg til den store gullmedaljen, basert på absolutt hva som helst.

Kvaliteten var så god at han vurderte dem som potensielt ekte poster. 

I tillegg til Linkedfluenceren, testet han flere varianter, inkludert «Timeprisgeneratoren for det norske byråmarkedet». 

– Den minner byråer i pitsjer på at timeprisen deres egentlig ikke kan måles i kroner og øre, at de er viktige og at det er mange som er glade i dem, sier Wisløff-Hagestøl.

Til slutt, en «jobb-pressemelding-omat».

– Den skal hjelpe bransjen med å lage engasjerende pressemeldinger når noen bytter jobb, som jeg vet har vært etterspurt av dere i KOM24..

Alt behøver ikke postes

Wisløff-Hagestøl sier GPT-en primært er utviklet for underholdning, og ironisk nok håper han at det kan bidra til færre slike poster på LinkedIn. 

– Jeg heier på all personlig utvikling og at vi alle kan lære nye ting, men det er ikke alt som behøver havne på Linkedin. For eksempel, at sønnens bruk av iPad har gitt verdifull innsikt i IT-sikkerhet eller at konas snømåking viser hvordan vi må møte utfordringer med besluttsomhet og håp, sier han og fortsetter: 

– Eller meta-poster om at det er viktig å følge nettopp den malen for å få mest mulig rekkevidde.

Ved ettertanke innser han at det kanskje hadde vært bedre å trene opp GPT-en til å gi råd som «Dette er ikke en god idé for én post. Skriv heller om en spennende faglig artikkel. Her er tre forslag..». Men det var ikke like underholdende. 

Powered by Labrador CMS