Dette er merkevarene som genererer mest kjærlighet
Freia stikker av med seieren. Har hatt samme byråpartner i 16 år.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Først og fremst er dette et meget hyggelig resultat for Freia, og vårt samarbeid som har vart siden 2006, sier byråleder Kristian Schøning-Kristiansen i en pressemelding.
Torsdag forrige uke ble listen over landets 20 mest elskede og hatede merkevarer offentliggjort. Det er GroupM som på Merkevaredagene offentliggjorde sin nye Brand Asset Valuator, som regnes for å være en av verdens største studier av merkevarer. Her hjemme har de tatt for seg hele 800 merkevarer over hele landet og gjennomført nesten 8300 intervju blant norske forbrukere.
Undersøkelsen viser at Freia har gjort det meget bra, med Freia Melkesjokolade på første plass, Freia modermerke på andre plass og Kvikk Lunsj på en fjerde plass på listen over de mest likte merkevarene i landet.
Det var Vipps som stakk av med tredjeplassen og NRK som fikk femteplassen på listen.
Plassering | Merkevare | Prosent |
1 | Freia melkesjokolade | 46 |
2 | Freia | 43 |
3 | Vipps | 41 |
4 | Kvikk Lunsj | 39 |
5 | NRK | 37 |
6 | Lego | 36 |
7 | Norvegia | 35 |
8 | Finn.no | 34 |
9 | Zalo | 33 |
10 | Tine Meierismør | 33 |
– Selv om vi erkjenner at det er mange faktorer som står bak en slik utvikling, er det allikevel også en anerkjennelse av hvordan vi i SMFB tenker utvikling av merkevarer og at vår filosofi fungerer godt over tid, sier Schøning-Kristiansen.
Endringer som kan innebære å spisse eller tydeliggjøre en allerede stor og bred merkevare, å fikse en sliten merkevare eller å lansere en ny aktør i markedet som kan endre hele oppfattelsen av kategorien.
-Vår egen erfaring viser at holdninger endres mest effektivt når merkevarene kaprer hjerter og klarer å skrive seg inn i livene til folk. Vi merker gode effekter på merkevarer vi jobber med, når vi ikke bare pakker kommersielle budskap inn i en emosjonell innpakning, men også viser at de ikke tar folk for gitt. At de faktisk våger å stå for noe, utover produkt og pris, sier rådgiver og kundeansvarlig for Freia, Lill Hege Sæther i pressemeldingen.
Hun mener at mange merkevarer har noe å lære av arbeidet som Freia har gjort.
– Både store markedsledere og mindre utfordrer har et stort uutnyttet potensial i å ta en meningsfull og viktig rolle i folks liv. Dette er noe vi også har fått god respons på for merkevarer vi jobber med internasjonalt, sier hun i pressemeldingen.