Slik skal kommunen fange oppmerksomheten til yngre mennesker. Budskapet er at folk må bruke kondom, og at de ikke skal kaste dem i do etterpå.

Slik skal Oslo kommune løse kondom-problemene

En ny holdningskampanje skal slå to fluer i en smekk.

Publisert

Oslo kommune har to utfordringer knyttet til kondomer.

For det første kaster folk kondom i do, noe som skaper problemer for avløpshåndtering.

I tillegg er det også for få som bruker kondom. Det resulterer i en eksplosjon av blant annet klamydia og gonoré.

Derfor har Vann- og avløpsetaten, kommuneoverlegen og Helseetaten lansert en felles holdningskampanje om kondomvett med budskapet: «Alltid kondom på tissen, men aldri kondom i do».

«Alltid kondom på...»

– Vi hadde en kampanje om «Dos and don'ts» tidligere, der vi satte fokus på hva folk ikke skal kaste i do. På et av bildene var det en kondom, samtidig som det sto «don't». Da ble jeg oppringt av min kollega, kommuneoverlege Miert Linedboe, som var litt bekymret for at folk skulle tolke det feil.

Det sier kommunikasjonssjef ved Vann- og avløpsetaten, Jean-Yves Manum Gallardo, til KOM24.

Nå ruller de ut en ny variant, som de er sikre på at kommunens innbyggere vil forstå for fullt.

– Vi bestemte oss for å sette budskapene sammen. Bruk alltid kondom, men kast den aldri i do. Helseetatens bekymringer er spredningen av kjønnssykdommer, mens for vår del handler det om vann og avløp.

Tanken er å spille på humor, og kampanjen er utviklet i samarbeid med byrået Hyper. Målgruppen deres er personer mellom 18 til 30 år.

De hadde plakater på alle doene under festivalen Piknik i Parken i Oslo tidligere i juni, og de vil også henge på doene i Pride Park under Pride-markeringen.

Gallardo sier at de også har en plan for å undersøke virkningen av holdningskampanjen.

– Vi kommer til å kjøre en mini-undersøkelse i etterkant, for å finne ut om dette fungerte, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS