Mathilde Hogsnes og Sophie Elise.

MENINGER:

Sophie Elise er ikke en hvilken som helst innholdsleverandør

«NRK behandler Sophie Elise Isachsen som en hvilken som helst innholdsleverandør. De overser et helt sentralt aspekt, nemlig at hun er en influenser med en enorm påvirkningskraft», skriver Mathilde Hogsnes.

Publisert

Det har den siste tiden stormet rundt Sophie Elise Isachsen og NRK etter at bildet med posen med «hvitt pulver» kom på avveie.

Ettersom NRK har inngått en avtale med Isachsen som NRK-profil for å nå ut til en yngre kvinnelig målgruppe står NRK sentralt i mediestormen.

NRK har trådt inn i influenser- markedsføringsindustrien. De tjener på Isachsens påvirkningskraft. Under torsdagens episode av «Dagsnytt 18» sammenligner NRK Isachsen med hvilken som helst annen innholdsleverandør og at de ikke har rett til å uttale seg om hendelsen på bakgrunn av at Isachsen «eier sin egen fritid».

Lignende begrunnelser ble nylig lagt frem av Christina Rezk Resar i en kommentar publisert av M24.

NRK overser imidlertidig et helt sentralt aspekt, nemlig at Isachsen ikke er en hvilken som helst innholdsleverandør. Hun er en influenser med en enorm påvirkningskraft.

Selger en «ideell» livstil

I forskningssammenheng defineres Isachsen som en «makro-influenser». Som en makro-influenser påvirker hun ikke bare sin egen følgerbase, hun er også med på å sette temaer, trender og bevegelser på agendaen.

Isachsens makt handler derfor mye om at hun har en høy posisjon i influenser hierarkiet. Andre influensere ser opp til henne. Hun driver også en millionbusiness på bakgrunn av hennes evne til å påvirke andre.

Påvirkningen er derfor helt vesentlig.

Påvirkningen hun utøver handler mest om livstilen som representeres. Isachsen er en selger av en «ideell» livstil for mange. Hun har en trofast følgerbase som inspireres av innholdet som deles.

Når det som tilsynelatende er et rusmiddel romantiseres av en influenser mange ser opp til, oppfordres unge indirekte til å adoptere en lignende livsstil.

Hendelsen er dermed ikke nødvendigvis bare problematisk på bakgrunn av objektet på bilde, men hva objektet symboliserer i lys av hennes innflytelsesrike og banebrytende profil.

NRK neglisjerer samfunnsansvaret sitt

Samarbeidet med Isachsen er ifølge NRK et forsøk på å nå ut til unge kvinner.

Gjennom podcasten «Sophie og Fetisha» får unge kvinner servert episoder om blant annet «stygge gutter», «rævfylla» og romanisering av plastisk kirurgi. Slikt innhold, i kombinasjon med Isachsens banebrytende Instagramprofil, representerer NRK’s ungdomssatsning utad.

At NRK virker midlertidig ukritiske til symboleffekten samarbeidet med Isachsen kan få er oppsiktsvekkende. Fremfor å presentere unge lyttere og seere for kritisk redaksjonelt innhold virker NRK mest opptatt av å nå ut til flere unge lyttere/seere.

NRK neglisjerer samfunnsansvaret sitt når de overser at også de påvirker og setter agenda for hva unge blir eksponert for.

NRK styrker Isachsens påvirkningskraft

Det er også viktig å merke seg at influensere ikke bygger sin påvirkningskraft alene.

Merkevarer, bedrifter og organisasjoner som samarbeider med influensere har et stort ansvar for å avgjøre hvilke influensere som får posisjon til å påvirke. Dette virker å anerkjennes av Rema 1000 som nylig bestemte seg for å fryse et samarbeid med Isachsen.

Et samarbeid med en statskanal som NRK, gir Isachsen økt kredibilitet, både i industri og samfunn. Gjennom samarbeidet med Isachsen ender NRK opp med å bygge Isachsens påvirkningskraft hos unge kvinner.

Det er tydelig at NRK ikke tar symboleffekten og påvirkningen til Isachsen på alvor. Vi må kunne forvente mer av en statskanal som NRK.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS