Joakim Kleven parodierer blant annet Sophie Elise og Oskar Westerlin i TikTok-videoen.

Influenser gjør narr av influenser-reklamer 

På TikTok parodierer han en rekke kjente navn og merker. 

Publisert Sist oppdatert

I en verden der influensere lanserer sine egne merker og produkter i øst og vest, har Joakim Kleven valgt en litt annerledes tilnærming.

På TikTok publiserte han nylig en humoristisk video der han gjorde narr av hele fenomenet. 

Snev av sjalusi

@itsjoakimbitch

Jeg har jobbet med dette merket helt siden jeg ble født ❤️

♬ original sound - Joakim Kleven

Joakim Kleven, som selv er en kjent influenser, forklarte at ideen bak videoen oppstod som en spøk og en form for selvironi. 

– Selv om det kan være et snev av sjalusi fordi jeg ikke har vært like kreativ med å lansere mitt eget produkt, er det mest fordi jeg synes det er utrolig morsomt.

– Mange av mine venner har skapt flotte merker, men det er også fascinerende å se hvor mye man kan oppnå med sitt eget navn og ansikt. Det er som om alt kan selges, til og med sjokoladeboller, legger han til. 

Eksperimenter med TikTok

Videoen har ikke bare fått oppmerskomhet, den har også generert en betydelig mengde visninger. Kleven har den siste måneden eksperimentert med TikTok for å se hvordan algoritmen fungerer, spesielt etter at hans tidligere konto ble slettet på grunn av en kontroversiell post. 

– Årsaken var at jeg postet en trailer for en TV 2-dokumentar jeg hadde laget kalt «Joakims første porno». Dette kostet meg litt over 10.000 følgere. Selvfølgelig var det frustrerende, men TikTok hadde egentlig ikke vært en stor prioritet for meg tidligere, forklarer han. 

Kleven bemerker at TikTok har potensiale til å spre videoer raskt, selv om man ikke har mange følgere, så lenge innholdet er engasjerende og morsomt. 

– Dette er et levende eksempel på det, siden videoen faktisk fikk en imponerende mengde visninger. 

I skrivende stund har han rett over 3350 følgere på appen. Videoen hans har imidlertid blitt sett nesten 75.000 ganger. 

Bransjens absurde sider

Overraskende nok følger ingen seg truffet av Joakims Klevens spøk. Såvidt han vet. Han påpeker at han er venner med mange av influenserne han parodierer, og at det er en gjensidig forståelse for humoren i bransjen. 

Influensere, ifølge Kleven, har ofte mye selvironi og er klar over bransjens absurde sider. 

– Noen spøker må man ta med et smil. Mange av mine venner, og folk i bransjen generelt, synes det jeg gjør her er morsomt og underholdende. Det å kunne le av seg selv er en viktig del av denne utrolige merkelige bransjen vi jobber i, avslutter han. 

Powered by Labrador CMS