I løpet av ett år har 360 000 opprettet en TikTok-konto: – En eksplosiv vekst
Det kommer fram i den siste kvartalsrapporten «SoMe tracker» fra Ipsos.
Torsdag offentliggjorde Ipsos sosiale medier rapporten «SoMe tracker» for siste kvartal i 2022. På topp fem over kanaler, er det kun Snapchat og TikTok som kan vise til en signifikant økning når det gjelder daglig bruk – begge med 7 prosent.
– Det har vært mye snakk om TikTok de siste årene, og i denne siste rapporten ser vi at TikTok nå har blitt den femte mest brukte sosiale medier plattformen i Norge, med hensyn til brukerfrekvens, sier Country Manager i Ipsos, Nathalie Eyde Warembourg, til KOM24.
På samme tidspunkt i fjor hadde nesten 900 000 nordmenn en profil på TikTok.
Ett år senere har dette tallet steget til 1,26 millioner profiler. Og fortsatt er det svært jevnt mellom kvinner og menn som bruker plattformen daglig (kvinner 29 prosent, menn 30 prosent).
– TikTok har hatt en eksplosiv vekst. Nå sier 30 prosent av nordmenn over 18 år at de har en profil på plattformen, og 21 prosent av nordmenn over 18 år, oppgir at de bruker plattformen daglig.
Tilbake i fjerde kvartal 2020 svarte 14 prosent av befolkningen at de hadde en registrert bruker på TikTok, og i 2021 hadde dette tallet vokst til 21 prosent. Siden samme periode i fjor har antall TikTok-profiler økt med 9 prosent. På to år har Tiktok opplevd en økning på 16 prosent i andel profiler.
– Med sine 30 prosent for siste kvartal i 2022 - er dette en dobling av antall brukere på to år.