Jan-Erik Larsen kan se tilbake på nok et knallår for sine selskaper.

Knallår for Kruse Larsen-selskaper – tar ti millioner i utbytte

– Det ble nok et godt år, med jevn vekst i Kruse Larsen og sterk vekst for Pressure.

Publisert

– Vi deler overskuddet i Kruse Larsen. De siste årene har eierne fått fine utbytter, og de ansatte har fått gode bonuser. Vi håper vi fortsetter å skape gode resultater og verdier for alle som en del av dette fellesskapet.

Det sier Jan-Erik Larsen gründeren bak Kruse Larsen til KOM24.

– Helt etter oppskriften

De siste åtte årene har eierene hentet ut 37,4 millioner kroner i utbytte fra byrået. Sist år tok de ut 8,5 millioner kroner etter at byrået for første gang passerte 60 millioner kroner i byråomsetning.

Det er en vekst på tre millioner kroner sammenlignet med 2022.

– Det ble nok et godt år, med jevn vekst i Kruse Larsen og sterk vekst for Pressure. Det er helt etter oppskriften, og det er den samme planen vi har lagt for 2023, sier han.

For også Pressure, som Kruse Larsen er største eier i kan vise til solide tall for 2022.

Byrået endte med en byråomsetning på 14,9 millioner, en økning på fem millioner kroner på ett år.

Her tok eierene ut 2,5 millioner kroner i utbytte.

– Jeg er dypt imponert over Pressure og det de har skapt siden starten. Som eksperter på digitale kampanjer og digitalt påvirkningsarbeid, har de styrket tilbudet fra det samlede byråfellesskapet i Inkognitogt. 1. I sum passerte vi 80 millioner kroner i fjor, og Pressure har fortsatt store vekstambisjoner. De to byråene utfyller hverandre helt perfekt, sier han.

Men kostnadene stiger

Men selv om Kruse Larsen og Pressure kan vise til rekordomsetning så vokser også utgiftene og driftsresultatet til Kruse Larsen endte på 11,4 millioner kroner. Det er en nedgang på 2,6 millioner kroner.

Larsen sier det skyldes at verden er gått tilbake til normalen igjen etter to år med pandemi.

– Og med det ble kostnadsbildet mer normalisert. Vi er blitt flere ansatte, 24 i Kruse Larsen og 9 i Pressure, vi reiser mer enn vi gjorde under pandemien, det er flere fysiske møter og mange flere andre aktiviteter som koster penger - så enkelt er det. Og heldigvis kan vi være sammen igjen og jobbe mer som normalt, selv om det går litt ut over bunnlinja. Vi er fornøyde likevel.

– Urolige tider

2023 har vært et år man har gått og vært svært spent på hvordan kom til å bli med høye priser, fortsatt stigende rente og krig i Ukraina.

Jan-Erik Larsen sier at urolige tider med økt risiko og uforutsigbarhet gir nye spørsmål som næringslivet vil ha svar på eller trenger råd om.

– Vi ser at i urolige tider trenger kundene oss, ikke minst de tjenestene vi er best på. Samtidig er det utvilsomt slik at mange må prioritere hardere, så vi må fortsette å bli enda bedre og dyrke den spisse ekspertisen for å fortjene å bli prioritert. Vi har stor respekt for kundenes utfordringer.

Powered by Labrador CMS