JCP-sjefen om TikTok-satsing: – Jeg var veldig stressa den dagen det ble annonsert
Denne artikkelen er over to år gammel.
(THE HUB, OSLO): – Det var jo en skummel tid, fordi vi visste jo ikke hvor verden bar for vår del. Det var en ny kunde vi ikke kjente og en ny kunde er det skumleste å utfordre. Men vi var hardnakket og trodde på dette og har fått bevislig masse igjen for det.
Det sier Lars Eia Kirkholm, byråleder i JCP Prad til KOM24.
Tirsdag var han på scenen for å fortelle om hvordan byrået har lyktes på TikTok med jobben de har gjort for Redningsselskapet.
– Vi gikk høyt ut
Kunden dukket opp hos dem i slutten av mars 2020 på en tid der alle i byrået var permittert som følge av koronakrisen og ingen visste hva som kom til å skje.
Kirkholm innrømmer at det var en svært spennende tid med stor fallhøyde. For JCP Prad insisterte på at Redningsselskapet skulle på TikTok.
– Fallhøyden var stor?
– Ja, relasjonen hadde jo blitt borte. Og jeg gikk jo veldig høyt ut og sa at når det kjennes litt vondt du får til ting. Jeg husker den samtalen så godt, da tenkte jeg f… nå må det her gå, jeg var veldig stressa den dagen det ble annonsert og man måtte søke gjennom TikTok for å jobben, forteller han.
Jobben han snakker om er jobben som gjorde Max Dahl Svendsen (19) og Torkel Westby (20) til stjerner over natten da de i fjor søkte og fikk jobben som TikTok-ambassadører for Redningsselskapet, blant 300 søkere.
Kampanjen fikk over 30 000 følgere og TikTok-klippene til gutten hadde til sammen over over seks millioner visninger etter den første sesongen. Kampanjen ble også belønnet med gull i både European Excellence Awards og amerikanske The Communicator Awards.
TikTok var ganske nytt for JCP Prad i mars 2020, de hadde bare gjort en kampanje for Obos før det.
Og det med å prøve nye ting er han svært opptatt av.
– Skal vi gjøre de samme tingene om og om igjen og så forvente et helt annet resultat? Svaret er ganske enkelt nei, sier han.
Årsaken til det er at makta har snudd. Forbrukerne har fått masse makt
– Vi må være til stede der målgruppen er og vi må være der på deres premisser, sier han.
Fikk nesten fullstendig ansvar
Han sier at ikke alle må være til stedespå TikTok, men peker og på at 13 prosent av alle nordmenn over 18 år er på det sosiale mediet.
– Du kan velge å være del av sfæren hvor etter hvert mange mennesker er eller du kan stå utenfor å se på, sier han.
I saken med Redningsselskapet fikk de inn over 300 søkere på stillingen om å jobbe med TikTok og byrået stilte krav og sa at de som ble rekruttert til stillingene skulle få mesteparten av ansvaret selv.
– De fikk mer eller mindre fullstendig ansvar for å drifte dette. Redningsselskapet skulle ikke få noe å si på godkjenning, for vi trodde det da kom til å gå åt skogen, sier Kirkholm.
Genuin og ærlig
Totalt var de tolv personer involvert i prosjektet, på ulike tidspunkt.
Og det hele ble en kjempesuksess. Blant annet fikk de redaksjonell omtale verdt fem millioner kroner det første året.
– Noe av nøkkelen er at det er ikke algoritmene som snakker til mennesker, det er mennesker som snakker til mennesker, sier Kirkholm.
For å få mennesker til å snakke må man treffe på et par viktige parametere.
– Et av premissene for å lykkes er å være genuin og ærlig. Man må og være unik og relevante. En kan ikke kopiere andre og vi må huske på hvem vi er, sier han.
Kirkholm peker og på viktigheten av å være relevant for målgruppen.
– Hva skal målgruppen føle, det er mye kommunikasjon som ikke får målgruppen til å føle noe som helst. Da er det helt bortkasta, mener han.
Byrålederen understreker og viktigheten av å være involverende.
– Er dere det vil målgruppen bruke mer tid på deg som avsender.