Milliardærene i reklamebyråkamp: – Litt bikkjeslagsmål er helt greit
Rema 1000 jakter nytt reklamebyrå.
To av Norges rikeste, hotelleieren og investoren Petter Stordalen og tobakksarvingen og eieren av investeringsselskapet Ferd, Johan H. Andresen, står overfor hverandre i kampen om det norske byråmarkedet, skriver Kampanje.
I fjor startet Aleksander Hetland reklamebyrået Smeh som en del av kommunikasjonshuset Storm, der Stordalen er hovedeier. Ifølge avisens kilder er byrået allerede involvert i pitchen for Rema 1000.
– At vi kommer inn i pitsjen på Rema 1000 så tidlig er bare intet annet enn veldig imponerende. Det handler om å finne de beste folkene og bygge det beste laget, sier Stordalen.
Han deler videre at Storm-byråets satsing har overgått hans forventninger, med raskere suksess enn han hadde kunnet tro eller håpe på. Inntjeningen har vært effektiv, og selv om det organisk går bra, er han åpen for å investere ekstra midler om nødvendig.
Også Andresen er sterkt engasjert i markedet, etter å ha kjøpt nesten 60 prosent av TRY i 2021. Siden 2018 har Rema 1000 vært totalkunde av TRY-huset.
På spørsmål om hva han tenker om å ha Stordalen som en konkurrent, sier han:
– Hva skal jeg si? Han hadde vel omtrent like gode forutsetninger som oss, så da er det vel egentlig bare snakk om hvilket team han investerer i. Men Try er veldig godt etablert i dette marked så jeg tror hver av dem vil håndtere dette på en profesjonell måte. Vi får heller få kaken til å vokse sammen, men litt bikkjeslagsmål er helt greit, sier Ferd-entreprenøren til Kampanje.