Sindre Beyer er nå den nye sjefen etter at Kjetil Try har begynt nedtrappingen. Nå er han bare sjef for reklamebyrået og styreleder i konsernet.

Kjetil Try: – Har tenkt på dette i et par år nå

Frykter på ingen måte at han blir en sjuende far i huset. – Da blir jeg i så fall en jævlig klok sjuende far i huset. 

Publisert Sist oppdatert

– Det hadde vært et roligere styremøte, men litt mindre morsomt, om ingen brydde seg.

Det sier Kjetil Try til KOM24.

Tirsdag ble det kjent at Try går av som toppsjef i byrået som bærer hans navn. 

Framover skal han «bare» være sjef for reklamebyrået og styreleder for TRY-konsernet. 

– Folk er opptatt av det som skjer i TRY Reklame

Han sier det var en svært stor pågang da nyheten ble publisert av Dagens Næringsliv like over klokken 13, tirsdag, og at ikke bare bransjeaviser som KOM24 har publisert nyheten, men og aviser som Dagbladet og Adressa

Kjetil Try ser fram til å være tettere på de faglige diskusjonene på reklamesiden.

Try innrømmer at han liker oppmerksomheten.

– Det er et tegn på at det er viktig, at folk er opptatt av det som skjer i TRY Reklamebyrå. Det liker vi, sier han.

Try har trappet sakte, men sikkert ned sitt engasjement i byrået de siste årene. I 2021 solgte han seg ned til 40 prosent eierandel da Ferd Capital kom inn på eiersiden.

To år seinere ble Sindre Beyer forfremmet fra TRY Råd-sjef til COO i konsernet. 

Og nå tar han over sjefsstolen i konsernet. 

KOM24 har spurt Try flere ganger de siste årene om han har hatt planer om å trappe ned, og hver gang har han nektet. Men han innrømmer at tankene har kommet litt etter litt.

– Vi har snakket om dette her i noen år. Jeg har antydet at det kunne vært en bra løsning på et eller annet tidspunkt. Men det er noen måneder siden vi tenkte at nå gjør vi det sånn, sier han.

Han sier det er to hovedgrunner til at de gjør dette sånn.

– Jeg har fortsatt både aksjer og interesser i TRY og det er viktig for meg at TRY får en god sjef. Det er jeg sikker på at det gjør de med Sindre. Det gjør det jo litt lettere. Så er det klart at den rollen jeg har nå passer meg. Jeg jar ikke tenkt å slutte å jobbe, sier han.

Kjetil Try innrømmer at det ikke er noe særlig å lede når man har vært gjennom en lengre periode med et dårlig marked.

– Det gjør det litt tyngre å sitte og være sjef for 400 mennesker når du vet at kanskje 30 av dem må bli permittert på ett eller annet tidspunkt for budsjettene til kundene skrudd til enda et hakk, sier han.

Som KOM24 har skrevet om flere ganger de siste årene har byrået både kuttet antall ansatte og permittert noe som har ført til at folk har gått til andre jobber.

Ser fram til å slippe

Bare reklamebyrået er redusert fra over 60 ansatte for to år siden, til 47 i dag. 

Try sier det er det minst morsomme å gjøre som sjef.

– Jeg ser fram til å slippe å ta de avgjørelsene i konsernledelsen, sier han.

Selv om han ikke lenger er toppsjef er det ingen planer om å selge seg ned

– Så lenge jeg er i TRY, enten som styreleder eller sjef, så vil jeg ha eierinteresser i TRY. Det sier seg selv at det er morsommere, mener han.

Sindre Beyer som tar over har blant annet en karriere som statssekretær for Jens Stoltenberg, da han var statsminister. 

Men da Beyer ga seg med politikken var det PR-bransjen han søkte mot og han ble ansatt i TRY Reklame i 2014.

– Var dette planen da du ansatte Sindre i sin tid?

– Det håper jeg ikke, sier Beyer og ler.

– Da var planen at Sindre skulle jobbe i reklamebyrået som en slags PR-rådgiver, så skulle vi se hvordan det gikk, sier Try selv.

Så gikk det et par år og de ble enige om å starte TRY Råd med Beyer som sjef. 

– Vi tenkte ikke lengre enn det, sier Try.

Beyer: – Skummelt

Sindre Beyer selv sier han er glad for å få muligheten, men sier og at det skummelt å ta over en sånn rolle.

– Men jeg kjenner organisasjonen og har hatt viktig ansvar for mye av de nye virksomhetsområdene, sammen med andre. Så er det trygt å få den rollen i et system som er så velfungerende med så mange sterke ledere, sier han.

Sindre Beyer kommer fra politikken, men har nå jobbet på TRY-huset i ti år. Nå er det han som er sjefen i Øvre Slottsgate.

Han skryter av sin tidligere sjef som har bygd opp et lag som tar selvstendige avgjørelser i hverdagen og vet hva de skal gjøre uten å få beskjed av sjefen sin.

– Derfor har vi lyktes så godt, for vi har tiltrukket oss folk som er gode på selvledelse, sier han.

Beyer sier han skjønte at det kunne være en mulighet for at han en gang ble toppsjef da han ble utnevnt til COO i fjor høst.

– Men jeg ikke sittet og ventet utenfor kontoret på at Kjetil har tatt avgjørelsen, sier han.

Med Beyer i sjefsstolen skal det bli et enda sterkere fokus på dette med kreativ teknologi. 

Det handler om å lage noe som skiller seg ut. Selv for en nettbutikk. 

– Der har vi et konkurransefortrinn nå når vi har så mye kapasitet, til å tilby gode, kreative løsninger, sier han. 

TRY har byråer som Opt og Dig, som er viktige i denne satsingen med over 200 ansatte. 

Regnskapstallene som TRY nylig la fram viser at teknologi og datadrevet markedsføring står for hele 65 prosent av inntektene til konsernet, men de står bare for 47 prosent av byråinntekten.

Dette irriterer Try

– Kreativitet og teknologi skal gå hånd i hånd. Det er vår fordel inn på reklamemarkedet, mener Beyer.

– Hvordan vil man merke at du er sjefen?

– Jeg tror ikke man vil merke det fra i morgen av. Kjetil er her fortsatt og vi har vært samstemte om alt de siste årene, sier han.

– Har dere aldri kranglet?

– Jeg vil ikke si kranglet, men vært uenige. Men det er jo noe man trenger for å komme fram til gode konklusjoner.

– Vi er jo så ydmyke og, begge to, skyter Try inn fra sidelinjen og humrer. 

Beyer sier at det nå handler om å finne måter og bli enda bedre sammen i konsernet og enda tydeligere overfor kundene om hva de kan tilby. 

– For noen er vi fortsatt en litt bevart hemmelighet på hva vi kan tilby, det må vi få enda mer fram, sier han.

Try legger til: 

– Jeg har hørt en del kunder si at de hadde hatt lyst til å gå til TRY, men der er det så svært, så der ville de ikke blitt viktige. Det er jeg litt opptatt av å motbevise.

Han legger ikke skjul på at det er stas å vinne store kunder, men for de som skal jobbe med kunden er det minst like viktig hvem kunden er og hvordan de tenker. 

Kjetil Try møtte pressen inne på kontoret sitt i tredje etasje på TRY-huset.

– Om markedsbudsjettet er på tre millioner kroner eller 40 millioner, kan det være like spennende å jobbe for dem, sier han.

Han liker dårlig at en del potensielle kunder går rundt og føler at de ikke blir viktige for de ikke er store nok for TRY.

– Ja, vi er et stort hus, men du skal slippe å jobbe med alle 400. Her er de fire menneskene som er dedikert til deg. Har du mer enn 3 kroner og 50 øre i markedsbudsjett så er du velkommen her, sier han og ler. 

Sjuende far i huset

Selv om Beyer nå er sjefen går altså grunnleggeren og den største private eieren fortsatt i gangene på TRY-huset. Da kan det være lett å frykte det blir en slags sjuende far i huset for Beyer, når mannen som ansatte han er der fortsatt. Det avviser de begge to at kommer til å bli et problem.

– De fleste kjenner han som sjef og leder og det kommer han til å fortsette å være. Om det hadde vært fare for at han ble sjuende far i huset hadde dette vært veldig skummelt, men det verken er eller kommer det til å bli, sier Beyer og mener det er viktig at Try er med videre, både av kulturelle og økonomiske grunner. 

– Viss jeg blir den sjuende far i huset så blir jeg en jævlig klok sjuende far i huset, som vil gagne alle, sier Kjetil Try selv og ler. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS