Kommunikasjonssjef Tara Salarinezhad Nilsen i TV 2
Kommunikasjonssjef Tara Salarinezhad Nilsen i TV 2.

TV 2 har kuttet 400 millioner i kostnader – slik blir kom-avdelingen påvirket

– Dette hadde ikke vært mulig uten tett og god dialog med medarbeiderne.

Publisert

Gjennom andre halvdel av 2023 har TV 2 kuttet 400 millioner kroner på tvers av alle avdelinger, og mediehuset må samlet sett klare seg med rundt 120 årsverk mindre.

Mandag denne uken meldte TV 2 at de nå er i mål med denne kostnadsreduksjonen.

Medier24 har dekket prosessen tett og meldt om at sporten måtte kutte seks stillinger og nyhetene måtte kutte tolv stillinger. 

TV 2 melder selv at nedbemanning er løst gjennom frivillige ordninger og interne forflytninger.

Inkludert i de 120 som måtte gå ligger det at de blir færre fast ansatte, konsulenter, midlertidige, frilansere og andre kutt.

Også på kommunikasjonsavdelingen er det gjennomført kutt. 

Etter det KOM24 erfarer har de kuttet i avtaler, lisenser, verktøy, konsulentbruk, arrangementer og andre prosjekter.

KOM24 har vært i kontakt med TV 2s kommunikasjonsavdeling for å høre hvordan de blir organisert etter kuttene. 

Kommunikasjonssjef Tara Salarinezhad Nilsen svarer i en kort e-post følgende:

– Vi er like mange fast ansatte i TV 2s kommunikasjonsteam nå som vi var i fjor sommer. Begge team har likevel kuttet i andre typer kostnader, skriver hun uten å utdype hvilke tiltak som er gjort.

I en pressemelding fra TV 2, uttaler Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2 følgende: 

– Mediebransjen befinner seg i en svært krevende økonomisk virkelighet. I TV 2 er vi i tillegg ekstra hardt rammet av fjerningen av momsfritaket.

Med dette som bakteppe er han imponert over hvordan TV 2s ansatte har håndtert prosessen mediehuset har stått i. 

– Dette hadde ikke vært mulig uten tett og god dialog med medarbeiderne, og ikke minst med de tillitsvalgte.

Powered by Labrador CMS